Thursday, May 16, 2013

Baju Kurung Moden - 4 Sudah Siap

Hai senahhhhh...... penuh kelembutan dan berhati-hati akak taip n3 hari nih. Sebijik-sebijik akak tekan huruffff tau hihihihihihi....... takut pc akak nih merajuk terus meragam. Tuan pengarah belum ade masa lagi nak pikul gi kedai. Pikul sendiri gi kedai kan rugi pulak. Nanti bil kena bayar sendiri, kedekut manyak dalam ada duduk huhuhuuhh......
 
Firus, purple, hijau tu dari kain satin yang di jahit sulam manik dan riben. Cantik senaaah wehhhh....meriah pun ya. 3 pasang nih akak melor jahit kurung moden leher ala baju kurung pesak buluh. Belakang tuh akak pasang zip sorok. Awak dah pandai jahit zip sorok, dah ade mesin yang boleh jahit zip sorok, apa lagi terus-terusan pakai zip sorok la ya ahakssss.....Lepas tu kan bahagian kain dia akak jahit kain kipas belakang. 3, 3 kite jahit kain kipas.  Terer tak akak  dapat buat kipas bukan 1 tapi 3 beraaaanginnnn je kite masa tu ..... hihiihihi jangan maaaaraaaaah..... cara jahit zip sorok klik sini

Cuma yang tak sedap tengok, tang kedut tu huhuuuhuh..... mesti berdetik di hati senah, apasal baju-baju tu berkedut?  itu semua tukang jahit punya malas + tak berapa pandai gosok baju. Udahnyer senah, kite bubuh je kat patung tu .... ini macam olang pun adeeeee hihiihhih..... 

Yang grey nih material dia dari kain chiffon sederhana keras. Boleh tahan juga la nak menjahit dia tuh. Uuuiiiii....... cantik kain dia senah. tapi sayang kain tak berapa nak cukup. Sepatutnye bahagian bawah tangan tu kena ade sulam emas juga, baru la cantik. Sebab kain tak cukup itu saja lah yang dapat di buat oleh si tukang jahit hihihiihih...Baju tu pesen kurung moden berleher ala kurung pesak buluh dan kain  duyung.

Itu la senah wehhh.....sebelum beli kain tu kite kena la tahu anggaran kain yang cukup untuk saiz kite.  Kena ambik kire juga corak kain. Baru la puas hati bila dah jadi baju. Awak puas hati tukang jahit pun senang hati tak gitu senaaaaahhh.... klik sini dan sini untuk tengok anggaran kain.

Tapi baju grey nih tetap cantik walaupun takde sulam emas kat tangan dia. Akak melor pun rasa berkenan gak ngan kain tuh, tapi kan senah akak nih cerewet sikit tau. Kalau boleh akak tak mau pakai baju yang kain dia sama dengan orang lain. Kata orang tuh "masterpiece" la hiihiihiiii.... banyak la kau masterpiece, perasan tak ingat dunia.

Harap-harap sebelum bulan jun, semua yang ade dalam senarai tu siap, sebab akak nak stat buat yang booking pulak, bulan posa kite cuti hanya jahit untuk anak beranak aje huhuhuhuuh..... Nanti dah siap akak melor tayang lagi ya senaaaahhhh.....bye.

5 comments:

Suzie said...

lawa lawa

Melor said...

suzie
kite ambik upah jahit aje. kain tu memang dah lawa

Yati said...

Produktif tu Melor, sampai 4 pasang siap. :)

Melor said...

yati
kena produktif , nanti rugi la duk bayar rm 70. setiap tahun tu......

Tiky said...

salam..kak melor..akk stay mane ye..chantek la baju kurung moden jahit sulam manik tu..klau anta kain n nak suruh akk jahit kn camtu bape ye upahnye..