Sunday, May 19, 2013

Sayur Pedas Kulit Timun Cina

sayur pedas

Hai senaaaahhhhh.... masak apa hari niiii? akak melor masak sesuatu yang eksotik hihihiihhi..... Agaknyer kalu call andrew zimmern tu mau tak dia wat masuk resipi nih dalam rancangan dia 'Bizarre food'. Fuh !!!! gulamor senah, gulamor hahhahahha... verangan tak habis-habis

Kite masak kulit buah timun cina a.k.a buah tembikai. Berbelas tahun tak makan senah wehhh. Semalam tuan pengarah gi pasar malam tetiba je bawak balik buah tembikai.  Ikut kebiasaan tuan pengarah kalau suruh beli tembikai bukan dia mau. Macam-macam alasan dia beri. Alasan paling glamo "buah tembikai tak berapa elok di makan". Rasa macam terlanggar tembok dinding semalam, bila tengok tuan pengarah bawak balik buat tembikai hihihiihhi..... Terus kite pegang dahi "bakpo demo deme ko?" kih...kih...kih.....

Dah siap makan tuan pengarah nak buang kulit timun tu, tapi akak tahan sambil menjerit jangaaaaan....

Akak : jangan buang kulit tu
tuan pengarah : kenapa?
akak esok saya nak masak sayur pedas kulit dia. dah lama tak makan
tuan pengarah : boleh ke?
akak : awak tunggu, esok saya masak dan awak nanti rasa sedap ke tidak. 

hahhahahah brutal bunyi dia kan. Bersaing-saing kite masak dengan tuan pengarah. Dia masak sambal tumis bilis peberet dia. Akak goreng ikan masin dan masak sayur pedas kulit timun dan goreng ayam untuk anak-anak. Tak tunggu lama senah weh, siap je masak terus kami  hadap. Tuan pengarah akui memang sedap resipi sayur pedas kulit timun tuh.

Kata akak lagi kalu sebulan makan sayur tu aje mau akak nih bertukar jadi ziana zain. hahhaahahha ubat kurus tuuuu.... Lepas makan akak rasa macam nak tanggal baju je. Panas dalam senah wehhhhh..... Tadi masa tuang lada hitam, banyak yang tumpah dalam lesung batu. Malas nak kutip akak melor tumbuk semua sekali. Uuuudahnyer macam cacing kena bahang matahari meliuk semacam jadinyeeeeer kih...kih...kih........

p/s - resipi sayur pedas kulit timun cina nek n3 wokey, tunggu tau....Bye

8 comments:

ummuaidan said...

senah pun dah lama tak makan cenggini akak melurnya..:)

mala said...

sedap ni nek ... ada pulak sambal belacan

Suzie said...

saya pernah makan kerabu ...kat hotel ....

Yati said...

Akan ku nantikan resepi sayur pedas kulit timun itu. Chewah..

Melor said...

ummuaidan
bila lama tak makan tu rinduuuuu je rasa nak makan kan

Melor said...

mala
memang sedap kena pulak ade ikan goreng fuh. meleleh air idung kau

Melor said...

suzie
kerabu pun sodapppp

Melor said...

yati
resepi dia teramat lah simple, nanti kite buat n3 wokeh