Sunday, March 31, 2013

Tutorial - Cara Lukis Pola Kain Selisih Belah

Haiiiiii..... lama kite menyepi, maklum la cuti sekolah senah. Macam-macam sibuk adeeeee.... Paling pemes, sibuk melayan karenah anak-anak. Anak-anak akak nih makin besar makin panjang akal dia, sampai akak tak boleh buat kerja lain. Asal pegang mesin ade je la yang panggil, asal pegang cangkul ada la yang menjerit, nak itu nak ini huh..... geram je rasa hati nih senah. Macam-macam pintanyer. 


Ade mase sikit boleh duk depan pc, angin rajin pun ade. Emmmmm........ rasa nak buat tutorial la senah. Hari tu kan senah, akak melor ade la jahit kain selisih belah depan. Eeeeee...... jangan tak tahu senah. Kain selisih nih ade 2 versi tau. Satu tu versi yang akak melor jahit macam dalam gambar tu. Lagi 1 versi lipat batik. Alaaaaa macam kite pakai kain batik tu senah. Yang belah tak nampak, ala-ala sopan gituuuuu. Ade orang suka pakai belah nampak, seksi kata dia. Kalau akak melor 2, 2 pun akak pakai. Pa-pa pun tepuk dada tanya hati suka yang mana satu kan senaaahhhhh......


Ni pola untuk buat kain selisih. ini cara akak melor ya senah. Akak terangkan ikut nombor pada gambar tu ya senah.

gambar 1 & 2
  1. ambik ukuran dulu
  2. ukur besar punggung bagi 4
  3. lipat kertas ikut besar punggung bagi 4 tadi macam dalam gambar
  4. dari pinggang ukur 8" turun ke bawah untuk kedudukan punggung
  5. buat garis lurus untuk labuh kain
  6. untuk kaki kain kite masukkan 2" macam dalam gambar
  7. buka lipatan jadi la macam gambar 2. Sebelum tu jahit dulu lisu kiri kanan kain macam dalam gambar. untuk kain bahagian belakang ya senah

gambar 3
  1. buat lagi 1 pola  untuk kain bahagian tengah. Ikut pola  nombor 2 ya senah. Kalau akak melor cuma guna 1 pola je. tapi bagi yang baru belajar buat banyak kali pun takpa janji kite boleh cepat faham .
  2. kaki kain masuk 2 @ 3 " ikut cite rasa sendiri lepas tu lukis la macam dalam gambar tu. panjang dia bawah sikit dari 8" ukuran punggung tuh. cth : 10" dari pinggang.
  3. selesai untuk gambar 3
gambar 4
  1. buat lagi 1 pola untuk kain bahagian depan.
  2. Lipat 2 pola untuk tahu tengah pola  cth garis putus dalam gabar tu ya senah
  3. lipat pola yang dari garis putus tu dalam 6 " atau ikut nak besar nama ya senah ikut selera sendiri

Tunjuk gambar kasi senah lebih faham. Kalau tak faham jugak tak tahu la akak. Senah buat-buat la faham ya. Nanti kalau ade masa dan akak melor terlebih rajin. Akak melr tunjuk cara nak potong kain selisih belah depan ni ya senah. Kalau akak melor ade masa dan rajin lagi akak melor akan usahakan tunjuk cara jahit kain selisih belah depan nih pula ya senah. Apa yang perlu senah buat. senantiasa la datang baca blog akak melor ni dan kalau yang belum follow blog akak nih cepat-cepat la follow. Akak melor nak menurun ilmu nih hihihiihih......

p/s ilmu yang di perturunkan ini mengikut pengalaman si tukang jahit sendiri ya. Lain orang lain cara nyer ya senah.

11 comments:

suka suka said...

Alhamdulillaah ada juga tutorial ni...berpuluh tahun dunia jahitan akak tinggalkan...boleh jadi rujukan sesiapa sahaja..semoga dirahmati Allah sentiasa...

DilaElla said...

Terima kasih untuk tutorial ini,boleh jadikan rujukan nak buat baju sendiri :)

Melor said...

suka-suka
tq. suka kongsi apa yg kite tau.

Melor said...

dilaella
sama2.

Yer Ker said...

Sy tumpang belajar kt sini n mintak halal ilmu nyer yer kak...tq 4 sharing ;)

Melor said...

yer ker
sila sila la . akak tak kisah

HEMA OCTOVIA said...

nampak mcm mudah guna cara melor ni. nak cuba la bila jahit skirt mcm ni tq melor

Melor said...

hema
betul mudah n senang faham han. masa kite belajar dulu berbelit2 susah nak faham. pengalaman n praktikal mengajar kite untuk kreatif

Anonymous said...

maaf..
saya ni baru nk try buat kain ni..
saya confius macam mane nk cntumkan kain ni..
boleh tolong terngkan sikit?
terima kasih atas informasi..

Anonymous said...

maaf..
saya ni baru nk try buat kain ni..
saya confius macam mane nk cntumkan kain ni..
boleh tolong terngkan sikit?
terima kasih atas informasi..

Anonymous said...

Xjelas