Tuesday, April 2, 2013

Tip Nak Beli Kain Ela

tutorial & tip jahitan
gambar di gugel
Nak cerita sambil kongsi apa yang akak melor tahu senah yaaaa..... Kalau senah nak beli kain ela. Tuk di buat baju kurung ke baju apa ke. Senah kena la tahu berapa meter kain cukup untuk saiz badan kite ya senah. Tak boleh main "hentam ajelah labu". Senah rugi, tukang jahit lagi la pening nak memikir

Pengalaman mengajar akak senah wehhhh..... Biasanyer akak pulangkan balik a.k.a tak ambik la kalau dapat kain tak cukup meter istilah akak sendiri.  Bab corak kain pula akak tanya ngan tuan empunya dulu kalau dia tak kisah akak potong aje lah walaupun corak kain tu tak terletak. Senah faham tak apa yang akak melor cuba sampaikan nih? buat-buat faham je la ya senah

Keperluan kain bertambah jika:
  1. Senah lebih tinggi atau besar dan tinggi
  2. Membuat penambahan poket baju, hiasan ropol, baju berbutang dan sebagainya
  3. Mengikut jenis corak kain (corak ada kaki kain, corak jalur, corak menegak) kerana kain perlu dipotong mengikut kesesuaian corak
  4. Untuk kain bidang 60″, keperluan kain adalah berbeza dan kurang sedikit.
P/s ini hanya anggaran akak melor aje. Seelok-eloknyer bila beli kain berlebih jangan berkurang pun jangan. Hasil nyer nanti senah pakai cantik terletak, kami tukang jahit pun tak terdera di buatnyer ya senahhhhh.

Anggaran Keperluan Kain Untuk Ketinggian Sederhana, Bidang Kain  45″. 


Saiz/Jenis Baju XS S M L XL







Baju Kurung 2   1/4 m 2   1/4 m 2  1/4 m 2  1/2m 2  1/2 m
Baju Sahaja












Kain Susun Tepi 1  3/4 m 1  3/4 m 1  3/4 m 1  3/4 m 2 m
Baju Kurung












Sepasang Baju  4 m 4 m 4 m 4  1/4 m 4  1/2 m
Kurung Biasa












Kain Lain 2 m 2 m 2  1/4 m 2  1/4 m  2  1/2 m
selisih/duyung/ skirt












Blouse Labuh 2 m 2   1.4 m 2   1.4 m 2  1/2 m 2  3/4 m
{Paras Lutut}












Blouse {Paras Paha} 2 m 2 m 2  1/4 m 2 1/4 m 2  1/2 m







Jubah 3   1/4 m 3   1/4 m 3  1/4 m 3  1/2 m 3  3/4 m







Sepasang 





Kurung Moden 4 m 4 m 4  1/4 m 4  1/2 m 5 m







Sepasang Kebaya 4  1/4 m 4  1/4 m 4  1/4 m 4  1/2 m 5 m







Sepasang Kebarung 4  1/4 m 4  1/4 m 4  1/4 m 4  1/2 m 5 m







Seluar + Poket 2  1/4 m 2  1/4 m 2  1/4 m 2  1/4 m 2  1/2 m







Blouse + Seluar 4  1/4m 4  1/4 m 4  1/4 m 4  1/2 m 5 m







Sepasang  4  1/2 m 4  1/2 m 4  1/2 m 4  3/4 m 5 m
Baju Melayu








12 comments:

Mila@Rimbun said...

Sangat bagus info ni..

saya ni buat baju sendiri jer, main tibai jer... tetiba bajet kain x cukup, cari kain sedondon, tampal sana sini hihi... sebab tuh tokleh ambik upah forever

smRose said...

info yg sgt berguna terutamanya utk penempah2 baju tegar

Suzie said...

Kelakar statement mila ...heheheh sama ngan kakak saya ikut suka dia je tapi ok je saya tengok...

Melor said...

mila
hahahha lawak gak. takpe kite yang buat dia.... hentam aje lah ye

Melor said...

smrose
kena gak tau sikit. jgn duk salah kat tailor kata tak pandai potong kain.dulu kite gitu dak bila dah sendiri jadi tailor baru kite tahuuu

Melor said...

suzie
kite yang buat dia.... suka kite la nak kona kut mana pu kan kan kan

HEMA OCTOVIA said...

harap byk la org baca info ni melor terutamanya siapa2 yg nak beli kain. skrg ni pun org dah sibuk cari kain utk raya kan.

Melor said...

hema octovia
sapa baca boleh buat panduan e bila nak beli kain kan

Nieyza said...

Info berguna...

Nasuha Nazirul said...

Tq info..

Nasuha Nazirul said...

Tq info..

Nasuha Nazirul said...

Tq info..