Monday, October 21, 2013

Jeput Malas Teringin

jeput malas

Hai senaaahhhh...... hari tu kan kite rasa teringggggiiiinnnn sangat nak makan jeput malas tau. Bukan sebarang jeput malas kite mengidam tu tau. Jeput malas versi kelate yang jadi idaman. Nak beli tak tahu di mana ade. So kena la buat sendiri, lepas tu makan pun sendiri, toyang-toyang tanpa teman coz pakwe kite, anak-anak kite, tak sukaaaaaa senah wehhhhh. Maklum lah lidah diaorang tu lidah kl. Lidah kite lidah  kampung asalan kelantanis lak tu. Sah-sah la selera nyer tak sama hummmm....sedih kite tau makan takde saing.

Kerana keinginan yang mengunung tanpa dapat di tahan-tahan. Kite pun masuk lah ke dapur, menyelongkar peti sejuk tempat kite simpan serbe makliko makanan hihiihihih....... Kite jumpe kangkung yang dah hampir kecut, ade udang, ade bilis. Ok la tuuuuu, dah boleh buat jeput malas. Dan kite pun terus bancuh sesambil tuh fikiran terus melayang ke zaman kanak-kanak kite.

Masa kite kecik dulu, kite selalu tengok dan tolong mak kite tu buat jeput malas untuk jualan di kedai. Senah nak tahu, dulu mak kite terer masakkkkkk. Siap boleh buka kedai makan lagi dan dia sendiri yang jadi chef. Hebat tak senahhhhh...... Emmmmm.... sedap betul jeput malas air tangan mak kite. Dari situ la kite rasa kite boleh buat jeput malas tu tanpe perlu masuk kelas semata-mata nak belajar buat jeput malas hihihiihihihihih....... poyooooo semeta

Tanpe ragu-ragu, senah tengok la gambar kat atas tuh. Betul-betul rupa jeput malaskan. Ingat petang nanti nak buat jeput malas gak. Kite rasa nak buke posa dengan jeput malas lah. Ya apeeeeee...... ooooo senah nak resepi yeee. Semo mete tuh. Ok tengok bawah.

Jeput Malas yang betul-betul malas versi cmelor hihiihihi

bahan perlu ada;
gandum
kangkung
udang
bilis
soda bikarbonat
garam 
air
sukatan ikut suka, sesedap rasa sesedap hati.

cara buat;

bancuh tepung dengan segala benda di atas. bancuh sampai jadi macam kite nak buat cekodok. Biarkan dalam 30 minit/1jam dalam @ luar peti ais. Cukup masa peram tu goreng dalam minyak yang panas ikut suka hati nak besar mana. Dah masak sebelum di hidang potong dulu  jadikan kepingan kecik. Hidangkan dengan colek.

cara nak buat colek jeput malas

bahan perlu ada;

cili kering  mesin 2, 3 sudu besar
bawang putih seulas di ketuk pecah
asam jawa ikut kemasaman 
nisan sekerek 2
garam
tepung jagung di campur air untuk pekat kan colek
air

cara buat;

masuk semua benda dalam periuk, masak hingga mengelegak, pastu masukkan tepung jagung dan biarkan agak pekat. Tutup api boleh la hidangkan dengan jeput malas tadi

pissttttt.......pisstttt...... rasa macam gedik je taip n3 hari nih hihihihihihi..... Bye.

6 comments:

hazlina azmi said...

simple tapi sure sedapkan....blogwalking,jemput follow blog saya ye...http://superstorevitaminhebat.blogspot.com/

Yati said...

Nisan tu apa Melur?
Malas pun malas la, asal sedap. :)

Melor said...

hazlina azmi
tqdtg menyinggang. yg simple2 tu la sedapkannnn

Melor said...

yati
nisan tu sama dgn gula melaka tapi yg di jual di kelate rasa dia x sama yang ade di luar kelantan. lain rasa dia. dikelate benda tu kite panggil nisan

Hamelia Hamid said...

Salam perkenalan melur...Sedaknyo..kalu x keno caro, x jadi jeput malah tu..aduh rindu weh ko kelate ku...:)

Cik Melor said...

hamelia hamid
sedapkan, rindu la dgn kelantan. Andai kata belakang ni ada sayap, tak tunggu doh kite terbang kelik.