Tuesday, February 24, 2015

Homemade Tepung Ayam Goreng Ala KFC

Hai senaaahhhh..... mari, mari senah, kite ada benda nak cite. Eeeeehhhheeee.... bakpo senah mace nok laaari jah. Don wori laaaaa senah eh. Cik melor nih bukan kaki mengumpat. Sekadar ngumpat-ngumpat bau hancing jering relong ada la hahhahha.... Ala kite nak kongsi info je lah.

Hari minggu yang lepas kite ada goreng ayam tau. Sebab malas berleluasan dalam diri, kite guna tepung homemade untuk goreng ayam. Makan nak sedap tapi malas nak masak. Macamana tuh???. Nama tepung homemade tu 'Faridah Fried Chicken'. Sedap senah eh.

Homemade tepung kfc

Ini le muka tokey tepung goreng ayam Faridah Fried Chicken tuh. Comelkan tokey diaaaa.... senyum kriput sambil tunjuk tepung goreng ayam Faridah  Fried Chicken dia hihihihih..... 

Alaaaa macam kite makan kfc di kedai la. Cuma tepung Faridah Fried Chicken ni lebih beraroma dan rasanya emmmmm.... sehingga menjilat jariiii. Betul sedapppp. Bukan kite sengaja puji jauh sekali nak bodek tokey dia tu untuk dapat tepung free. Anak-anak kite kata sedap, sebab tu la kite kongsi dengan senah semua. Laaaa.... tak caya ya. Scroll bawah tengok la gambar kat bawah tu sebagai bukti belah kita pula.


Di peket tepung dah bagitahu cara nak guna tepung tersebut. Senah baca dan ikut elok-elok pasti awak  berjaya. Usaha tangga kejayaan senah ya.

  1. 1 peket tepung boleh guna untuk ayam sekor atau lebih. Jadi untuk guna sikit. Kite syorkan senah bahagikan tepung tersebut untuk beberapa kali pengunaan.
  2. ayam habis bancuhan masih bersisa. Senah boleh simpan sisa bancuhan dalam bekas kedap udara dan masukkan dalam peti sejuk. Boleh gula semula bancuhan tu tau.
  3. ayam yang di perap tak habis goreng. Bekukan dalam tempat ais. Bila nak guna cuma keluarkan dan biarkan ayam tersebut cair sendiri.
  4. nak ayam ala kfc golek ayam dalam serbuk roti sebelum goreng.
  5. nak ayam ala goreng berempah. Goreng aje ayam tanpa serbuk roti.
  6. nak ayam ala bbq. grill je ayam tersebut tanpa serbuk roti.
  7. mengidam ayam goreng rumah kenduri. Aaaaa.... inilah rahsianya. Guna la tepung ni.
Itu je la tip yang kite boleh kongsi tapi tak di tulis kat peket rempah tuh. Tak puas hati dan nak lebih penerangan atau nak buat tempahan, senah talipon tokey dia sendiri. Ni no talipon dia.

NIK FARIDAH MOHAMAD
0111 - 9476725
RM12.00 

Jangan lupa cuba senah eh. Raso tengok sedak dok tepung ala kfc Faridah Fried Chicken tu. Bye

No comments: