Thursday, February 13, 2014

Buah Mahkota Dewa Yang Ajaib


gambar kite pinjam ngan pakcik google

Hai senaaahhhh...... hari tu kan, kite janji nak cite pasal buah mahkota dewa yang ajaib tuh. So tuday ai nak cite lah nih. Senah baca sampai habis tau. Mana la tahukan, rupanyer pokok yang tumbuh belakang dapur rumah senah tuh pokok mahkota dewa. Kan senang senah nantiiiiii....... kite pun boleh tumpang senang sama. Mana tak nyer senah weh, bila stok kite habis, kite roger je senah, mintak pos laju buah mahkota dewa tu hihiihiihih...... melampau tau

Kite cite setakat mana yang kite tau je senah ya. Melalui pembacaan kite la, herba mahkota dewa ni amat terkenal di negara Indonesia sebagai tanaman ubat. Pokok mahkota dewa ni asalnyer dari Papua/Irian Jaya tau senah. Eeeee....... jauhnyerrrrr....... Nama saintifik dia, Phaleria Macrocarpa (Scheff) Boerl. Herba mahkota dewa ni mengandungi beberapa zat aktif seperti -

* Alkaloid
  •  bersifat detoksifikasi yang dapat meneutralkan racun dalam badan
* Sapolin yang bermanfaat sebagai :-
  • sumber anti bakteria dan anti virus
  • meningkatkan kecergasan badan
  • mengurangkan kadar gula dalam darah
  • mengurangkan pengumpulan darah
* Flavonoid 
  • melancarkan peredaran darah ke seluruh tubuh dan mencegah terjadinya penyumbatan pada pembuluh darah
  • mengurangi kandungan kolesterol serta mengurangi gumpalan lemak pada dinding pembuluh darah
  • mengurangi kadar risiko penyakit jantung koroner
  • mengandungi antiinflamasi (antiradang)
  • berfungsi sebagai anti-oksidan
  • membantu mengurangi rasa sakit jika terjadi pendarahan atau pembengkakan
* Polifenol
  • berfungsi sebagai anti alergi
Pohon mahkota dewa seringkali ditanam sebagai tanaman peneduh. Ukurannya tidak terlalu besar dengan tinggi mencapai 3 meter, mempunyai buah yang berwarna merah menyala yang tumbuh dari batang utama hingga ke ranting.

Untuk panjangkan jangka hayat masa simpan herba mahkota dewa, kena la awetkan buah tuh dengan beberapa cara contohnyer pendinginan, pengalengan, dan pengeringan. Pengeringan yang dilakukan pada buah mahkota dewa bertujuan mengurangi kadar air dalam bahan, sehingga air yang tersisa tidak dapat digunakan sebagai media hidup mikroba perusak yang ada di dalam bahan tersebut, dengan kata lain dapat memperpanjang masa simpan buah mahkota dewa tersebut. Kondisi pengeringan yang tepat akan menentukan mutu hasil pengeringan yang tinggi.

Macamana pandangan senah? banyakkan khasiat penama mahkota dewa nih. Nanti kite cite cara macamana nak guna buah mahkota dewa ni. Ikut cara dan pengalaman kite la. Senah tunggu tau. 

No comments: