Wednesday, January 16, 2013

Tip Penjagaan Spesis Begonia / Resam Batu




pertama senah kena :
  • siram 2 kali sehari ya. Pagi dan petang kalau hari panas. Kena selalu sembur air kat daun tu untuk kekalkan lembapan untuk cegah daun melecur ya senahhhh.     
ke dua senah kena :
  • banyak dedahkan pada cahaya matahari tetapi bukan cahaya matahari terik ya senah. Kata orang bawah teduh yang masih dapat cahaya matahari. Daun dan ranting mudah lecur kalau kena cahaya matahari terik nanti susah nak pulihkan semula ya senah.
ke tiga senah kena :
  • di sarankan guna baja cecair atau baja garam larutan. Bancuh dengan air dan sembur. Baja biji boleh lecurkan bahagian pokok yang terkena jadi sila hindari baja biji ya senah.     
Ok tu je tips yang akak melor nak kongsi dengan senah ya. Gambar kat atas tu, spesis begonia yang ada dalam koleksi akak melor. 3 jenis, 3 rupa, 3 warna dan yang pasti 1 berbunga 2 takdak bunga. Untuk pameran daun cantik tau senah...... byeeee

6 comments:

ummuaidan said...

simpan dlulah tips nie sampai ae begonia..

Suzie said...

adoiiii bab banyak tip ni le malas nak tanam hehehehe

suka suka said...

terima kasih.. akan jadi rujukan

Angah said...

amboi sihat2 nya pokok ....menjadi betul

Yati said...

Rajin Melor ni. Yati siram sehari sekali pun dah cukup bertuah, hehe...
Betul juga, dia tak boleh kena direct sunlight kan pokok jenis ni.

HEMA OCTOVIA said...

cantiknya melor bunga2 yg awk tanam. rajin betul...tak macam bunga yg sy tanam umpama hidup segan mati tak mahu...sbb kdg2 smpai sminggu tak bersiram hihihi