Wednesday, April 7, 2010

Cerita Aku Dan Bunga


Salam utk semua,

Mari2 sapa nak beli anak bunga. Murah2 aje, beli 1 percuma 2 (wat lawak je ni bkn tul2 tau). Tanam bunga memang jadi hobi melor. Pernah terlintas dihati nak usahakan nurseri bunga tapi tak da kudrat dan keadaan tak mengizin kan. Mungkin 1 hari klu di izinkan Tuhan melor akan usahakan nurseri sendiri. Tahu tak pa melor buat klu hati dilanda gundah gelana. Selain bertafakur di atas sejadah, melor akan gi ke nurseri bunga. Bila melihat , membelek , membelai bunga2 kat situ hati melor akan rasa damai semula. So dengan bunga juga kita boleh mengubat penyakit. Betul tak kawan2. Hari ni melor da masa lebih sikit sbb anak bujang melor tido. Tak mahu buang masa melor ambil kesempatan menyemai bunga yang hampir pupus di laman rumah. Semai baru bagi hidup subur semula. Tak rugi klu kita da hobi berkebun ni. Selain dpt menyejukkan hati dan bumi boleh juga mendatang pendapatan pada kita. Melor dgn murah hati ye nak ajar cara2 tanam bunga walaupun ramai yg dah tahu (buat2 tak tau aje la ye).

1.tanah merah dan tanah hitam mesti di gaul dulu shgg sebati (cam nak buat kek la plak)

2. ambil anak pokok yang nak disemai, masukkan dlm polibag @ bekas plastik

3. Tada.... dah siap. Letak tempat teduh buat sementara waktu sblm di alih ke tempat yg anda suka. Jgn lupa siram gan air basuhan beras kasi dia subur. Sekian dari melor (sifu) tak bertauliah


10 comments:

maiyah said...

kata org tgn sejuk tanam pape pasti tumbuh.. dah lama x tanam menanam nih

piewahid said...

hehehe... sama minat dan angan2 kita ye..

tapi sy sejak xbrape sihat ni, abis terbengkalai sgala cita2. dulu2 kalau cuti, spanjang hari saya belik pokok keliling umh. skang tinggal 2,3 pasu je...:(

MrsNor said...

Melur ... akak juga suka menanam dgn ruang yg seciput ni cuba2 lah hijaukan rumah ...tp tu ler time siram pokok memang malas..sib baik cik abe ada ...heheh


p/s ~ Melur jgn lupa ambil award kat blog akak

mala said...

oh! cik melor....saya dah dpt 2 pokok hiasan. 1 kat luar 1 kat dlm... bila nak mai tengok? ada pokok free lg tak?

Melor said...

maiyah
nak kata tangan sejuk sangat tu tak la. tapi boleh la klu dah terdesak.

Melor said...

cik piewahid
2,3 pasu pun takpa janji da minat cik piewahid ooi. nanti boleh la usahasama bukak nurseri bunga.

Melor said...

mrsnor
melor pun ruang ciput juga janji dpt tanam. mari kita hijau2kan rumah kita

Melor said...

mala
da. mai la klu nak. free2 nanti kte gi rmh wak ok.

fzi said...

Salam melor...
Ohh..akak terlewat keatapi... baru dtg nengok melor berkebun tu...hehe
Amboi kira orite la tu dah jadi sifu...hihi..

Melor said...

akak fzi
awat lambat, sib baik melor ternampak.