Monday, January 13, 2014

Mata Air Semulajadi Dan Nasi Kerabu Tersedappppp.......

Hai senahhhhh...... Hari ni kan, kite ade 2 benda nak cite tau. Apa yang kite nak cite kali nih sekadar perkongsian yang kite rasa nak kongi lah. So jangan fikir bukan-bukan tau.

Nak tahu, semalam kite gi seremban. Gi seremban sebab bonda kite ada di situ. Dah seminggu bonda di seremban melawat cucu dia yang tak berapa nak sihat. Bonda kite  pun tak berapa sihat juga, tapi terbuka hati dia kali nih nak datang melawat.
Yang pertama kite nak cite betapa kite puas hati betul sebab dapat makan nasi kerabu buatan bonda kiteeeeee...... 2 round kite belasah nasi kerabu tu senah weh. Senah nak tahu, nasi kerabu mak kite memang femes dan tersedap di tempat kite. Takde yang boleh lawan kesedapan nyer. Bukan kite buat-buat puji tapi memang sedap senah weh. Tapi sayang kite tak mewarisi kehebatan masak mak kite. Kite cuma mewarisi kepandaian dia dalam bidang jahitan aje hihihihi....... 

Rasanyer kalau mak kite bisneh nasi kerabu di kl nih mau kite jadi anak jutawanggggg hhahahha....... over the limit la tu. Cuma kite terkilan sebab tak dapat makan nasi dagang bonda kite buat hari sebelum tuh. Pah tu lagu mano nok kuruh kalu duk ingat make jah hahahhaa.......

Sudah makan kite bawak bonda gi mandi mata air semulajadi. Tujuan kite nak ubat kaki bonda kite yang sakit tuh. Kata orang mata air tu banyak khasiat "dengan  izin  Allah"  dapat menyembuhkan penyakit. Ya lah kite berusaha tak salahkan senah. Dia juga yang berkuasa memakbul kan atau tidak doa kite tu kan senahhhh.....

Kite rasa tak ramai yang tau tempat nih, kalau tak tentu kena ambik nombor giliran. Dah tentu-tentu kite tak boleh lelama mandi sepuas hati kite hahahahhha...... Kite sebenarnyer tak tahu nak cite macamana tapi kite tetap nak kongsi tau senah. Takut nanti  berlaku kekufuran la pulak. Apa yang kite boleh cakap semuanyer dengan izin Allah  kite cuma berusaha aje.

Bagi orang yang susah dapat anak, mata air nih kurang sama la dengan cerita tasik dayang bunting. Ada orang gi mandi kat sini sebab nak anak. Bagi kite mandi kat situ memang best sebab air dia tak bercampur dengan klorin, takde sampah sarap macam air sungai  mudah kata takde pencemaran lah. Sebab air tu terbit dari perut bumi.  Air semulajadi senah, tentu la macam-macam garam galian, zat yang ade dalam air tuh. Kite tak pandai la nak tulis. Senah belajar sainskan ? aaaa....... tentu tahu ape yang ade dalam air yang bersih. Paling best mandi kat situ rasa macam mandi air perigi rumah bonda kite je.

Biasa nyer kalau orang nak buat air jampi ke, air penawar ke, nak buat air yassin ke, orang lebih suka ambik air kat situ. Kata orang lebih berkesan

Sebenarnyer mata air nih terdapat di dalam kawasan sebuah masjid di seremban. Kat situ di bina kolah dan di buatkan sebuah bilik mandi supaya senang orang datang untuk mandi. 12 tahun yang lalu kite sendiri pun pernah mandi kat situ sebab kite berharap dan berusaha nak kan sesuatu. Alhamdullilah Allah Taala makbulkan doa kite.

Selepas 12 tahun kite pergi lagi ke situ, suasana masjid tu dah berubah, dah makin besar senah weh. Kolah mata air tu pun makin tinggi. Sebab tak kena ambik nombor giliran dapat la kite mandi sepuas hati. Habis anak-anak kite mandikan. Ya lah senah weh bukan senang nak dapat air  bersih lagu tu untuk mandi kecualilah kite balik mandi di rumah kampung bonda kite yang sememang nyer hanya guna perigi yang air nyer sangat sedap untuk di minum.

Lepas mandi manda kite balik ampangan dan kite tibai nasi kerabu mak kite lagi sampai habis nasi dalam periuk. Berebut-rebut kite adik beradik makan nasi kerabu. Pas tu diaorang berpakat nak gi mandi di ulu bendul. Kite sekeluarga tak pergi, kami terus balik kl petang tu sebab tuan pengarah ada hal.

Dalam perjalanan balik tuh kite sengih puas hati sambil meriba rencah nasi kerabu yang kite bawak balik untuk bff kite. Bye

2 comments:

Suzie said...

Amboiiii sedap tu nasi kerabu

Melor said...

suzie
memang mak saya masak sedap. kalau sendiri masak makan sekali dah kenyang hihiihih