Friday, January 24, 2014

Buat Kerabu Sare Lagi

kerabu sare

Hai senahhhhh....... kite nak cite ni tau, cite pasal kite buat kerabu sare lagi la. Senah nak tahu, kalau di kampung cik melor orang panggil sare tapi tempat lain panggil sarang and setended word gak orang panggil rumpai laut tau hihihihhi.......... gedikssss 

Dedulu masa masih dara sunti, kite selalu berfikir, diaorang nih buat sare tuh dari apa?. Satu hari tuh ayahanda kite lalu dengan kereta depan satu rumah kampung, dekat pagar rumah orang tuh ade pokok yang melilit penuh pagar dia tau senah. Ade banyak sulur pokok tu berwarna kuning sebijik macam sare tuh. Lepas tu kite pun kata dalam hati, ooooo agaknye inilah pokok sare yang orang duk buat kerabu sare tuh hahahhahah........

Dah tua pun stilllll...... kite tak tahu. Kite ingat sare nih sama dengan rumpai laut yang orang duk kata kolegen rumpai laut tuh. Alaaaaaa .............. yang 'hot' seketika tuh. Kite beli makan sampai badan kite keluarkan bau busuk sama macam bau kolegen tuh hihihihiih......... parok nise habih

Senah nak tahu lagi. Walaupun kerabu sare femess di tempat kite, tapi kite kurang makan dia. Tak tahu lah bakpo bila berumur nih tetiba je kite rindu nak makan resepi negeri kelahiran kite. Kite tak maaahu  beli aje yang di jual di sini ada jual ke. Bukan semua yang jual tu sama dengan rasa dalam ingatan kite. Kalau boleh kite naaakkkk....... sangat makan kerabu sare yang duk jual dalam pasar pasir puteh tuh. Apa kah tandanyer itu senah weh.

Untuk melayan tekak sendiri maka kite cuba la masak mengikut ingatan zaman lampau kite. Senah bayangkanlah dah 20 tahun kite tinggalkan kampung laman.Bermakna 20 tahun jugak la kite tak makan kerabu sare tuh. Balik pun sekali sekali. Bila balik tu nak ke pasar pasir puteh pun tak sempat. Masuk nih dah 2 kali kite buat guna ingatan lampau kite senah eeeeeehhhhh.......... Alhamdullilah menjadi awak senah weh. Kerana gila-gila megidam tu hari kite sekarang dah pandai buat kerabu sare sendiri. Nanti boleh le kite balik belagak dengan kaum kerabat kite hahahha......

Sebab nak ambil feel macam kerabu sare yang jual dalam pasar pasir puteh. Kite bungkus dalam plastik dan ikat sama macam yang duk jual dalam pasar tuh hihihihi........... usaha nih senah weh sanggup kite tpon bonda di kampung tanya cara nak buat plastik tuh jadi gelembung macam yang orang dok jual dalam pasar tuh. Klik sini for de kerabu sare yang dulu ya senah

Pastu kite bagi jiran/ kawan kite rasa sorang dua. Sedap kata diorang. Ada yang syorkan agar kite buka meja jual kerabu sare bulan posa nanti hahahhaha............. tak menjahit cik melor nanti senah wehhhhh

Emmmm.......... menghampiri jam 5 petang dah nih. cik melor kena gi bersiap la senah. Nak tacap mana yang perlu agar sedap mata memandang sebelum kite pulas keto gi ambik my hero balik sekolah agama  hahahha.......... Bye.

4 comments:

Suzie said...

Sedap mek ooooo. Hihihih

Melor said...

suzie
memang sedap, sebab tu la kita tembun hahahhah

Mila@Rimbun said...

kalau buka table param pose nanti calling2 amber yer... teringin nak nak raso etek... (lama dok prektis bhs kelate.. dulu2 kat U, member semua ore sana)
Nak tunggu g ke kelate ntoh ler bilaaa tuh

Melor said...

mila
hahhahha..... dulu kite x suka org tau kite org mana. skrg kite dah x kisah org tau kite sapa. nok ajok gi jale rumah di kelate pun x berapo berani sbb kite sendiri pun jarang balik kelate.