Thursday, July 4, 2013

Tip/Amalan Murah Rezeki


Hai senaaahhh..... . Lepas hantar hero gi sekolah pagi tadi, balik terus kite siram pokok yang hampir nak mati di laman.  Sudah menyiram nak je terus masuk bilik jahit,  buat kerja la senah weh. Tup-tup terasa nak makan sesuatu yang bukan hasil tangan sendiri la pulak. Lagi pun dah lama tak bawak anak-anak bekfes kat luar. Jadi akak pun jerit" kakkakkkkkk cepat siap, ibu belanja bekfesssss hari nihhh" Jangan terkejut ya senah, ala-ala bini tarzan nih.

Lepas tu akak bawak si dara ngan makcik google bekfes kat kedai kegemaran. Mana lagi kalu tak fudkot depan sekolah si dara tu. Uuuiiiii..... kat situ ade gerai roti canai melayu yang bikin, boleh di katakan sedap lah setara dengan roti canai kedai mamak. Macam-macam ada menu melayu untuk bekfes tau senah.

Si dara ngan makcik google order nasi lemak ayam goreng, sedap senah weh nasi lemak diaaaa. Akak cam biasa lah cucur bawang sepuluh biji seringgit cicah dengan sambal bilis + dengan teh tarik dia emmmm..... kenyang sampai ke petang. 

Tengah sedap duk ngap, terasa macam benda berbulu di kaki, tunduk tengok menjerit kite senah wehhhhh..... 2 ekor kucing duk berbelit di kaki. Sungguh-sungguh kite tak suka tau, sebab kite geli dengan kucing. Tambah-tambah lagi makcik google alejik ngan kucing.

Tapi kan senah, akak teringat la kata-kata sorang ostad tu. Dia kata " kalau nak murah rezeki beri kucing makan" so akak pun cuba la praktik kan. Mula-mula bagi tulang ayam kat 2 ekor kucing tuh. Sekor makan dengan lahap nyer, tapi sekor lagi tak makan.Sekor dah pergi tinggal lagi sekor. Akak bagi dia makan isi ayam pulak. Senah tau, habis di telannyer. Diman nampak kau kucing. 

Lepas tu kan senah akak tangkap gambar, bayar terus balik rumah. Tak semena-mena ada call masuk nak alter seluar. Lepas tu ade lagi yang hantar 1 beg kertas baju seluar minta di alter. Alhamdullilah senahhhhh..... buat alteration je hari nih akak dapat rm100. Emmmm sapa nak bagi kan senah.

Moral of the setori, perbuatan bagi kucing makan tu salah 1 amalan / tip untuk murah rezeki. Haaaa lepas nih selalu selalu la bagi kucing makan. Bukan susah pun nak buat kan senaaaaaahhhhh..... Bye.

6 comments:

Suzie said...

Sama kita geli kucing.....alhamdulillah

Mila@Rimbun said...

rezeki kucing.. rezeki kita jugak...
alhamdulillah.

~Kak Nah Backyard (^_^)~ said...

salam singgah..knah juga geli kucing =)

Melor said...

suzie
kite tak tipu . kite memang geli kucing

Melor said...

kaknah
terima kasih singgah rumah kite. nanti kite jengah rumah kaknah ya

Melor said...

mila
betul tu