Saturday, May 25, 2013

Ketam Masak Lemak Bernanas

ketam masak lemak

Hai senaaaaahhhh...... 2 hari tak bercerita rasa rindu lah pulak. Tau aje lah senah cuti sekolah nih pc akak melor tu hotttttt semacam, berebut-rebut yang nak memegang. Terpaksa lah akak nih mengalah senah wehhhhh..... Lagi pun akak sibuk merempit jadi bagi can la diaorang kongker pc tuh.

Hari ni tuan pengarah gi pasar tani tau senah, Akak melor pesan jantung pisang tapi di bawaknyer balik ketam bunga. Huhhhh...... kempunan kite nak makan teresek jantung hari nih. Tuan pengarah minta buatkan ketam masak lemak dengan nanas. Tak kuasa nak bebel akak masak je lah ketam tuh. Kalau ikut hati nih mau aje akak menapak gi pasar tani dan-dan tu gak. Buat apeeeee.....? Cari jantung pisang la senah wehhhh...

Siap masak, tak toleh kiri kanan terus belasah ketam tuh. Sedap senaaahhh.... pedasssss ..... sampai meleleh air hidung makan nih. Rasanyer kalau mak mentua lalu pun akak tak perasan. Untung leee.... akak melor nih takde mak mentua kalu tak akak jadi hantu bukan menantu kih......kih......kih..... Sambil-sambil tuh, sembang ngan tuan pengarah,

Akak : sedap tak ai masak?
tuan pengarah : sedapppp
akak : kalau gitu boleh la ai buka gerai jual nasi campur
tuan pengarah : senyum kambing
akak :  (dalam hati) lagik2 senyum kambing, senyum gajah tak boleh ke hiihihihi.....

Akak melor nih kalau masak takdenyer ikut sukatan, main campak aje. Tu yang kadang masak sedap, kadang masak hancusss rasa dia hihiiihi...... Hari nih campakkan akak mengena senah wehhhh.... bertambah tuan pengarah makaaaaan siap cicah ngan roti lagi nih.  Apa???? ooooo.... senah nak resepi yaaa Boleh ajeee akak tak kedukut punnnn....

Bahan perlu ade - 
ketam, nanas, santan ori, serai - titik, kunyit*, cili padi*, halia*, bawang merah*, bawang putih*, tomato, asam keping, gula garam secukup rasa.

cara nak masak - 
tumbuk lumat bahan yang bertanda * ya senah. Lepas tuh senah masukkan semua dalam periuk kecuali tomato. Hampir masak masukkan tomato.  

Tip untuk sedap
  1. pastikan bahan * di tumbuk pakai lesung batu tak mau pakai blender nanti rasa dia lariiiii.
  2. guna santan kelapa original. 
  3. guna kuali besar masa memasak untuk senang nak mengacau dan menjamin kesedapan masakan kite ya senah
emmmm....... takde apa lagi nak taip, tepu je rasa kepala nih. Makanyer senah kena la tunggu n3 yang seterusnyer, bila tu akak sendiri pun tak tahu. Senah tunggu aje lah yaaa..... Bye

5 comments:

Suzie said...

Suka makan tp x makan ketam. Makan kuah n Nenas je

mala said...

lepas makan masuk sauna tau ahkak ya :-)

Melor said...

suzie
rugi le tak makan ketam, hilang 1 nikmat dunia

Melor said...
This comment has been removed by the author.
Melor said...

mala
betul tu lps mkn kena masuk sauna. jarum timbang jadi gila klu tak masuk sauna