Saturday, March 23, 2013

Cara Simpan Lebihan Benang Jahit

tutorial & tip jahitan

Ahhhh..... lega kite senah eh. Semua kerja baik yang order, baik yang alter semua dah siap, dah selesai. Ringan kepala kite tau. Kalau tak, hati tu geliiiiisah aje, teringat-ingat kerja yang belum beres . Sementara  menunggu order baru sampai boleh la kite menghepi-hepikan diri toyang-toyang hihiihi.......

Cuti sekolah dah bermula. Apa agaknyer rancangan awak senah eh. Kite takde la buat rancangan besar. Kalau boleh cuma nak merealisasikan permintaan si dara aje. Anak dara minta nak gi Pantai Port Dickson lagi laaa senaaaah... Kite ni tak berapa suka gi pantai, panasssssss. Nanti habis kulit mak si dara ni. Baru je kulit kite nak pulih. Pergi pantai alamaknyer sia-sia aje la usaha kite selama nih.

Pisssttttt.... pisstttt..... senah nak tau jeragat alahan masa mengandung makcik google dulu tu dah menipis . Sukaaaaa tau. Hebat juga collagen rumpai laut tu ya. Tak sia-sia la kite duk telan benda tu pagi dan malam. Suka.... suka..... sukaaaaa..... tau.

tutorial & tip jahitan

Cik melor ehhhh..... panjang bejela-jela la awak punya intro, Penat baca tak sampai-sampai ke tempat nak di tuju eeeee.... kih...kih...kih..... Sabar senah ehhhh. Sebenarnye kite nak cerita sambil mengongsi satu rahsia. Iiiiyaaaaa...... rahsia. Rahsia macamana nak simpan lebihan benang jahit senah eh hihiihhihi.....

Kalau rasa macam orang ada-ada, tak payah la buat macam kite ya. Apa yang kite kongsi ni hanya sesuai di guna pakai oleh mereka yang rasa macam kite. Rasa macam orang kebanyakkan hiihihiih.... Sayang tau kalau di buang gitu aje lebihan benang tu. Tau dok senah kalau di kumpul, lepas tu simpan elok-elok benang tu masih lagi boleh guna tau. Contohnya la, kite boleh guna untuk..... sila tengok bawah iya.....
  1. kite boleh bawak masa gi bercuti, Buat stanby mana la tahu tiba-tiba kite perlukan benang untuk jahit butang tanggal.ke, baju tertetas benang ke, takde le kita kelam kabut nak mencari benang dan jarum kan senaaahhhhh....
  2. tak larat nak beli sekoci banyak2 semata-mata nak gulung benang kat situ.
  3. stanby dlm beg tangan. mana la tahu tetiba ade emegency yang perlukan benang dan jarum kaaannn senah..... contoh macam hotel-hotel bagi kat pelanggan dia tuuuu....
Tak tahu cara????? takpe mari kite tunjuk caranya dengan ayat bukan gambar senah yaaaa....
  1. senah kena ada kertas keras. Kite guna kertas bisneh card lama. 
  2. potong 2 kertas tu. lepas tu potong sikit kiri dan kanan kertas tu macam dalam gambar. potong bagi sama ya senah baru cantikkkk.
  3. bila ade je lebihan benang yang agak panjang senah lilit la kat kertas. Lepas tu senah selit la benang di celah tempat potong. Nanti benang tu melekat la kat situ.  mudah kan senaaaahhhh.....
Kite, kalau setakat nak menyembat sikit-sikit tu, akak guna je benang tuh. Sayang la duk buang gitu je lebihan benang. Nampak je sikit, macam takde nilai. Tapi bagi tukang jahit yang kedekut macam kite niiiii...... itu sudah satu pembaziran tau padahal memang otak kedukut pun ahakssss.... Bye....

4 comments:

Yati said...

Bagus Melor.
Yati pun lebihan benang kait Yati simpan. Mesti ada kegunaannya nanti.

Melor said...

yati
betul tuuu

Suzie said...

bagus kan....kalau rasa semak buang je hihihi lepas ni kena belajar kedekut

Melor said...

suzie
hihiihi... kena belajar kedekut