Tuesday, July 19, 2011

Tip Lebatkan Buah Cili

ehsan pakwe google

Salam semua..... apa kaitan??
gambar ikan bilis dengan pokok cili yang sedang lebat berbuah tu.

Aaaahha.... mari sini melor nak cerita.

Perasan tak?
bila dah habis guna ikan bilis dalam simpanan,
kat bawah bekas tu ada serbuk, kepala dan tulang ikan bilis.
Orang panggil sisa.

Eeeeh ..... jangan di buang benda tu tau.
ada gunanya tuuuuu.

Dengan sisa tu kita boleh suburkan pokok cili kita.
Mari melor ajar cara-caranya.

Caranya ambik sisa tu kisar dengan sedikit air.
Kemudian jirus pokok cili kita.
Lebat la buahnya nanti.

Kita juga boleh praktik kan pada
pokok bunga ros dan bunga kertas kesayangan kita.

selamat sekupang dua duit tak payah beli baja
hahaha.......

ehsan pakwe google

- melor dah cuba kekawan cuba lah pula.

3 comments:

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

bagus tips ni..thanx melor..:-)

Melor said...

rose
cuba la

Anonymous said...

Akum melor
Saya dah cuba, kesimpulannya;
1. Bila tabur di atas tanah, jd makanan kucing dan tikus bilis tu. Habis panah pokok cili tu, kalau tikus sampai patah/putus batang cili.
2. Kalau letak dlm tanah, 4 hari lepas siram, busuk habis satu rumah, lepas tu start dia keluar ulat bangkai.
3. Lepas seminggu, pokok yang dah ada hasil mula layu dan mati.
4. Bila saya check ph tanah, tanah dn pokok yg sblm ni subur dah bertukar menjd tanah berasid, ph 3-4. itu yg buat pokok mati.
Sy ada dlm 35 pokok dan yg dh mati hampir 1/2 dan baki pn mcm nk ikut sama.