05 January 2011

Pokok Lidah Mentua / Mother-In-Laws Tongue

lidah mentuaSalam semua.... dah lama rasanya tak bercerita pasal hobi ku yang satu ini. Apalagi kalau bukan cerita tentang tumbuhan. Kali ini melor nak berkongsi info tentang pokok yang tahan lasak dan sesuai untuk hiasan dalaman rumah kita. Sebagai bukti sila tengok gambar kat atas, itu pokok yang menghiasi ruang tamu rumah melor ya. Sekarang mana boleh lama2 depan pc sebab anak ku dah mula bersekolah takut tak jaga pagi naya den. Jadi mari kita ke topik asal.

Merupakan spesis sansevieria sp dari famili agavacecae. Nama jolokannya ialah mother-in-laws tongue a.k.a pokok lidah mak mentua la tu. Manakala nama tempatannya pula lidah jin. Merupakan pokok yang tahan lasak, mudah hidup, sesuai tanam kat tempat teduh, senang dijaga dan tidak cerewet.

Dikatakan berasal dari Afrika dan ditanam kerana pameran daunnya yang cantik. Daunnya berbentuk pedang dan bermuncung tirus. Kadang-kadang mengeluarkan bunga berwarna hijau pucat. Boleh mencapai ketinggian 4 kaki.

Sukakan medium tanaman yang senang air mengalir. Sesuai tumbuh di bawah teduh dan panas matahari. Tidak suka tanah yang bertakung air yang boleh menyebabkan pangkal pokok rosak. Senang dibiakkan dengan belahan rumpun atau keratan daun. Apa saja baja boleh digunakan asalkan mengikut arahan yang diberikan.

Tips:
- boleh guna untuk gubahan bunga hidup kerana daunnya unik segar serta tahan lama sebelum layu.
- bersihkan daun dengan tuala lembab dan sapu dengan cecair leaf gloss atau susu tanpa gula untuk memberi sinar pada daunnya.


8 comments:

zulkbo said...

salam..
ingatkan mak mertua
sapa yang lidahnya dah
di cabai menantu tadi..
he he..

theflow said...

hye cik melor..
jum dtg belog i..i just tag award nama u..jum2 pegi amek

Anonymous said...

Salam Melur,

Siannn mak mertua, yang negative tu selalu dirujuk kepada mak mertua.

Arizakiah said...

pkok tu memang senang nak jaga...senang membiak...

Cik Melor said...

mr zulkbo
hihihi

Cik Melor said...

amirah
nanti melor gi ambik ya

Cik Melor said...

kunang2
ya la. sian mak metua

Cik Melor said...

arizakiah
melor ni semuanya nak yang senang dan tak cerewet maklumlah masa kurang selalu terkejar2.