12 January 2011

10 Tip Urus Wang Anda

tip kewangangambar google

Salam semua....mengurus kewangan memerlukan ketekunan dan disiplin yang tinggi. Namun sebelum kita memulakan pengurusan kewangan amat penting untuk kita mengetahui tentang beberapa tip penting yang sesuai untuk diaplikasikan dalam pengurusan kewangan kita. Disini ada beberapa tip yang baik untuk diamalkan dalam pengurusan kewangan.

1. MENERIMA GAJI SEPATUTNYA - gaji mestilah setimpal dan sesuai dengan kepakaran yang kita ada. terima gaji yang lebih rendah dari daripada sepatutnya amat memberi kesan dalam jangka panjang.

2. RANCANG DAN PATUHI BAJET - berbelanja dan menyimpan pada masa sama merupakan sesuatu yang agak sukar untuk diaplikasikan. Jadi rancang perbelanjaan.

3. LUNASKAN HUTANG KAD KREDIT - Jangan tangguh membayar kad kerdit

4. MENCARUM DALAM PELAN PERSARAAN - Kalau syarikat sediakan pelan persaraan, jangan lupa mencarum. Jika tiada, pertimbangkan pelan atau skim yang lain. Untuk golongan yang seperti daku " golongan makan tangung jangan lupa menabung".

5. MENABUNG - pasti kan kita simpan sekurang2nya 10% dari gaji sebelum selesai segala bil.

6. MELABUR - labur kan sedikit dalam skim pelaburan yang boleh dipercayai dan tidak menpunyai risiko.

7. TINGKATKAN CARUMAN SKIM KEMUDAHAN UNTUK PEKERJA - bagi yang berkerja boleh la tingkatkan nilai caruman pada skim kemudahan yang disediakan. Untuk golongan " makan tangung" aktifkan dirimu dengan menabung.

8. SEMAK LIPUTAN INSURAN - jangan membeli insuran dengan bayaran premium tnggi dan entah apa2. Bila tiba masa yang diperlukan ia tidak menepati kehendak. Jadi sebelum beli insuran selidik dahulu.

9. KEMAS KINI WASIAT - tak kira sikit atau banyak harta yang ada kita perlu buat wasiat, lindungilah orang yang kita sayang.

10. SIMPAN REKOD KEWANGAN DENGAN BAIK - agar senang buat semakan untuk dapat pengecualian cukai.

* sumber mw

9 comments:

wahida said...

dulu hubby ada kad kredit, tapi bila setiap bulan dia liat nak bayar, pastu bank pun asyik kol je, saya suh dia tutup je kredit card tu, baru puas hati saya...heheh...

gadisBunga™ said...

alhamdulillah saya dah kensel kredit card dan convert semua into term loan. lebih berbaloi!

zulkbo said...

salam..
pekongsian yang baik
percaya tak??semuanya tu
saya dah lama praktiskan
alhamdulillah...

ckLah @xiiinam said...

Panduan peracangan ekonomi yang bagus....

Cik Melor said...

wahida
kredit kad ni ada baik dan buruk nya. tak salah kalau pandai gunakannya

Cik Melor said...

gadisbunga
ikut mana yg kita rasa baik untuk kita la dik ya

Cik Melor said...

mr zulkbo
betul2 tu

Cik Melor said...

cklah
betul tu.

Unknown said...

HAi....luangkan masa tuan puan melawat blog saya di www.uruskewangan09.blogspot.com. Search dan kongsikan. Moga jasa baik tuan puan di balas kebaikan. Tq