Saturday, October 30, 2010

Supaya Kita Senyum Hari-Hari

Salam semua ........... n3 ini merupakan jawapan kepada tag yang telah diberikan kepada melor oleh cik alejandra. Minta ampun minta maaf la ye cik alejandra melor ni tak pandai nak mengarang. kekadang melor rasa kagum dengan kehebatan masing-masing bila mengarang. Hati kecil ku selalu berkata kalau lah aku sehebat itu, akan ku karang novel-novel indah untuk bacaan satu malaysia. Ni dah lari dari tajuk ni, mari kita balik ke asal ya. Apakata cik alejandra ikut aje petua 8p yang diberi oleh ustazah Siti Nur Bahyah ni tentu cik alejandra akan tersenyum hari-hari.

1) P yang pertama ialah 'puji' iaitu setiap pasangan perlu saling memuji antara satu sama lain dalam semua aspek kehidupan seperti masakan atau ucapan terima kasih apabila diberi pertolongan.

2) Katanya, P kedua ialah 'peluk' yang mana pasangan suami isteri hendaklah selalu peluk memeluk antara satu sama lain sekerap mungkin pada setiap hari kerana pelukan itu adalah belaian penuh kasih sayang.

3) P seterusnya ialah 'penghargaan' di mana amalan memberi hadiah boleh menambah kasih sayang.

4) 'Perhatian' adalah P keempat yang mesti diambil berat kerana kekurangan perhatian boleh mengakibatkan pasangan terasa diabaikan, katanya yang menulis buku Cakar Harimau - Tips Kebahagiaan Rumah Tangga, Amalan Ibu Mengandung dan Panduan Mencerdaskan Minda.

5) Siti Nur Bahyah berkata, P seterusnya mewakili 'persefahaman'

6) Menurutnya, P selanjutnya membawa maksud 'pergaulan' iaitu pasangan suami isteri mesti menjaga pergaulan masing-masing dengan orang lain bagi mengelakkannya daripada melampaui batas, menimbulkan cemburu seterusnya membawa kepada pembabitan orang ketiga.

7) Beliau berkata, satu lagi P adalah 'percutian' di mana kita perlu merancang percutian berdua-duaan dengan pasangan di tempat yang jauh daripada kesibukan dan kehidupan rutin.

8) Katanya, P yang terakhir ialah 'permohonan' iaitu doa kepada Allah supaya merapatkan kasih sayang antara pasangan suami isteri serta dijauhi daripada godaan kemewahan dan keseronokan dunia.

*copy dari sini

8 comments:

piewahid said...

salam,
t kasih atas segala sokongan dan doa.
mf lama tak berkesempatan ziarah.

t kasih atas tips yg diberikan. tambah 1 lagi P boleh?

"Pastikan semuanya Lillahi Taala," insya-Allah...

Kunang-Kunang said...

Salam Melor,

Semoga ribut-ribut kecil yang melanda rumahtangga dapat di atasi dengan bijak tanpa menjadi taufan yang ganas.

Semoga bahagia selalu.

maiyah said...

salam melor..
jwb jgn x jwb :D
ttg skolah integrasi tu dah xleh lg sbb daftar bulan 4 ituhari.. xpelah standby thn depan nih.. trm ksh berkongsi ;)

fzi said...

Salam melor...
Waaa...rajin melor jawab tag... hehe
jawab jangan tak jawab... :)

Lama akak tak round. Bukan blog melor je, boleh kata sume blog kengkawan lain... kebizian melanda di dapur...hihi

Melor said...

mr piewahid
sama- sama la kite ingat-mengigati

Melor said...

kak rohani
smoga kita sama-sama bahagialah hendaknya

Melor said...

maiyah
sifat yang baik perlu ada dlm diri kite. menolong pada yang memerlukan satu sifat yg terpuji. luv u3

Melor said...

kak fzi
tu la dah lama x dgr cite pasal bunga. tapikan resepi tu sedap2 la terkenang la pulak masa2 duk kat klate tu