31 August 2018

Hati Lembu Goreng Pedas Cara Cik Melor

resepi hati lembu

Siang tadi lepas masak kita tak sempat nak taip cerita resepi hati lembu goreng pedas cara Cik Melor. Tak sempat sebab lepas masak kita terus bagi budak dua orang tu makan. Pastu kita bergegas ke sekolah. Anak-anak kita ada kelas la senah eh. 

Makcik Google dengan kelas teaternya. Sibujang dengan meeting robotiknya. Emmm penatkan.  Demi anak-anak takpa lah kita simpan penat tu.

Sebelum pegang gunting, kita curi masa sikit, untuk Senah-Senah semua. Curi masa menaip entri untuk santapan mata Senah.  

Semalam ada orang bagi kita hati lembu dan daging cincang. Rezeki memang tak pernah salah alamatkan. Walaupun dah 3,4 hari raya korban berlalu pergi, daging korban tetap sampai ke rumah. Jadi tengahari tadi kita masak hati lembu goreng pedas la.

Sedap Senah eeey hati lembu goreng pedas cara Cik Melor ni, Tak perlu lauk lain lagi dah. Cukup nasi, hati lembu goreng pedas dan timun sebagai ulam huh tak toleh kiri kanan weyyy.

Apa? ooooo nak resepi. Bolehhh. Scroll bawah Senah ya.

Bahan - hati lembu goreng pedas
1/2 kilo hati lembu
1 biji bawang besar  - hiris
2 tangkai cili hijau - belah 2
air asam jawa - secukup rasa
serbuk kunyit
garam
gula
2 batang serai - ketuk

Bahan tumbuk
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1" halia
cili api - ikut suka pedas kuat mana ya

Cara masak hati lembu goreng pedas
1.Cuci hati lembu bersih-bersih. Gaul dengan garam dan kunyit. Goreng hati lembu agak-agak masak je, angkat letak tepi.

2. Dalam kuali yang sama, tumis bahan tumbuk hinga naik bau dan garing. Masukkan air asam jawa. Kacau rata.

3. Masukkan hati lembu yang di goreng tadi, gaul rata. Tabur bawang dan lada yang dihiris. Taburkan gula atau perasa. Gaul sekejap tutup api siap. Boleh la hidang senah eh. Uh kena dengan nasi panas tak ingat dunia weyyy.

Gambar masakkan hati lembu goreng pedas kita tak kelihatan bawang hiris dan cili hijau sebab terlupa masukkan. Kalau ada bawang dan cili hijau lagi megancam gambar hati lembu goreng pedas cara Cik Melor ni  Senah eeyy hihi. Bye.



1 comment:

Sweet And Simple said...

terliur tengok gambar masakan ni...