Saturday, April 19, 2014

Pipi Tuna Masak Lemak Cili Api

resepi

Hai senaaaahhhhhh..... emmmm...... cik melor rasa sihat sikit hari nih. Lutut pun dah longgar, Tak perlukan tongkat bila jalan-jalan. Cuma kite pantang berkasar dengan kaki ni. Hari nih tepi rumah kite ada pasar tani. Rasanya kalau kite menapak ke sana ok kot. Bukan apa senah eh, nak cari santan fresh. Rasa macam nak makan gulai lemak la hari ni.

Hari tu tuan pengarah ada bawa balik ikan tuna. Bukan ikan tongkol atau pun ikan aya tapi tuna laut dalam senah weh. Ala yang orang duk makan mentah-mentah tuuuuu..... Tak tahu jugak? yang orang jepun buat sushi tu lah.

Dapat kat kite, hem..... macam-macam gaya kite kerjakan dia senah eh. Hari nih kite masak lemak cili api stail negeri sembilan senah tau. Sedap senah weyyyyyy...... Kite lawankan dengan ulam segar. Perghhhhhh....... bertambah nasi kite senah weh.

Rasanya ramai dah tahu cara masak stail negeri sembilan nih kan. Untuk yang masih tak tahu, cik melor  tulis la sikit-sikit ya bahan yang kite guna nak buat masak lemak cili api negeri nih yaaaa....

Nak masak dia senah kena ada, kunyit, daun kunyit, serai, asam keping, santan, cili padi, garam, gula dan air. Cara masak pula senah cuma perlu tumbuk kunyit dan cili padi, lepas tu senah rebuskan dulu dengan air ataupun santan cair. Agak-agak cili dah masak masukkan serai daun kunyit asam keping  ikan dan santan. Masak dengan api perlahan dan di kacau selalu. Supaya santan tak berketul senah iyaaaa....  Lepas tu masuk la garam gula dia. Masak sudah????? hidang la. Makan panas-panas berair hidung senah weh.

pistttt...pistttt.... jangan terkejut tengok ikan kite gedabak besar. Lepas tu tayang ikan masih dalam kuali. Tak larat nak potong kecik kite campak seketul macam tu senah eh kih...kih....kih..... Bye.




1 comment:

Bali Tour said...

Nampaknya Sedap
Terima kasih atasa recipenya :)