Saturday, February 23, 2013

Tip Halau Nyamuk Cara Mesra Alam

sumber google


Hai senahhhhh..... buat apa tuuuuuuu..... Nak tak kalau akak melor kongsi satu rahsia. Rahsia macamana nak halau nyamuk ikut cara akak melor. Cara yang mesra alam ya senah. Senah tau dak oren sungkist macam gambar kat atas tuuuuuu.... Tang kulit tu uuiiiiii....... banyak guna tu senah weh. Selain bubuh dalam masakan, boleh juga buat halau nyamuk tau. Senah tak caya???? Memula dulu akak pun tak cayaaaaa gak senahhhhh. Lepas try terbukti berkesan senah wehhhh....... 

Akak nih tak gemar guna ubat nyamuk ke, penyembur ke. Tak suka bau dia, busuuuuuuk. Duk rasa macam sedup udara beracun laa senah weyyyyy.... Lagi pun ada anak kecil dalam rumah lagi lah akak tak mahu guna benda-benda tuh. 

Satu hari, masa tu tengah bekfas. Biasa la tuan pengarah dia akan bekfas dengan buah dulu dan oren merupakan buah utama dia. Tuan pengarah berkata-kata ngan akak, kata dia " U jangan buang kulit limau tu, I nak letak dalam bilik tido, buat halau nyamuk". Kata dia lagi, "ni tip dari kawan I". So akak pun ikut la kata dia. Tak ikutkan nanti ada lak yang merajuk. Akak juga yang susah senah, tido takde teman hihiihihihih....... 

Ternyata nyamuk lariiiiii..... senah wehhhh. Letak je kat tempat nyamuk selalu duk lepak. Biar je situ sampai kulit limau tu kering . Lepas tu ganti baru. Kena selalu rajin menganti ya senah.

My xperimen lagi, letak lak dalam bilik jahit dan perati tengok betul ke tak tip tu. Akak perasan la senah,  kulit limau ada, nyamuk tak de. Kalau tak..... akak selalu diganggu oleh nyamuk ketika duk bertapa dalam bilik jahit.

Lepas nih, boleh la cuba ya senah. Mesra alam tuuuuu...... Lagi satu kulit limau kering tu, jangan di buang terus. Ada gunanyer lagi tau. Buat baja komposssssss hihihiiih....... bye.....

7 comments:

suka suka said...

Tq kerana berkongsi petua ni.. kulit limau lain boleh tak? Sekarang musim buah limau mandarin!

Melor said...

suka-suka
tak pernah cuba sbb rumah melor cuma ada kulit sungkist aje. boleh la kut. acu try tengok

HEMA OCTOVIA said...

nak cuba lepas ni...tq melor

Melor said...

hema
cuba tau sbb betulllll jadi melor dah cuba tu berani nak kongsi

Suzie said...

Bagus-bagus ...tq for tip .ada x tip nak halau lalat .lalat banyak la

Melor said...

suzie
kalau lalat masih guna tips biasa nanti melor cuba carik tip baru

Anonymous said...

Tq sgt2 akak..arap petua ni dpt mmbantu...