Wednesday, December 19, 2012

Cara Tanam - Yellow Walking Iris

  1. gambar sulur masih lagi kecil dan bunga masih lagi kembang
  2. tempat jari pegang tu la sulur benih ywi
  3. untuk lebih terang akak tempek lagi 1 gambar. Nampak tak sulur yang akak letak atas jari hantu tuh. Aaaa.... tu la benih ywi.
  1. bila bunga dah habis kembang sulur tu akan jadi macam nih. Banyakkan benih bunga ywi nih.
  2. patahkan aje sulur tuh. kat ujung sulur tu la akak keluar akar. Ada akar ke, takde akar ke tetap boleh di semai.
  3. ok akak patahkan lagi satu kasi terang lagi sekali hihihihi....
  1. sulur tu nanti kite cucuk la dalam tanah lembab. Nampak tak benih tu, dari 1 tangkai bunga je tuh.
  2. cucuk dalam pasu macam nih. kalau boleh cucuk banyak-banyak baru le cepat rimbun ya senahhhh
  3. dah siap letak le tempat teduh dulu. Siram bila perlu tak boleh kering dan tak boleh basah. lembab  boleh. 
  4. jangan lupa baja bunga dan siram ngan air beras supaya pokok lebat berbunga dan segar serta cantik ya senahhhh....
Pada yang minta akak tunjuk cara tuh, boleh faham ke nih???... kalau tak faham buat-buat faham je lah yaaaa.

6 comments:

fiqkbe said...

nk try la nnt. thanks for sharing ;)

JaSSNaNi said...

baik cikgu... faham dah.. tapi 1 tak faham.. kenapa ada kulit kerang ek? tanya jee ni ..

mala said...

pokok yg hang pernah bagi kat aku ... c u tomorrow :-)

Melor said...

fiqkbe
sama-sama. kalau dekat rumah boleh le ambik benih di sini. free je

Melor said...

jasnani
uuuuiii.... itu rahsia. nanti akak buat satu n3 cite pasal "kenapa kulit kerang ada dalam pasu bunga" kih3

Melor said...

mala
yup tu bunga yang pernah aku kasi hang la.