Friday, September 30, 2011

My Alpinia Purpurata


Salam semua... bila dah selalu sangat cerita tentang jahitan membuatkan melor rasa jemu, boring dan tension. Untuk hilangkan perasaan tu melor nak kongsi cara kite atasi perasaan ituuuuu. Ada nampak gambar besar kat atas tuuuu. Itu la terapi buat melor.

Namanya si alpinia purpurata. Gambar ni melor snap dah lama. Masa tu alpinia ni tengah galak berbunga. Semalam masa tengok pokok kat laman ternampak si alpinia tu mula keluarkan kudup baru. Terasa pula nak buat n3 pasal bunga ni. Bila dah terasa tangan pun tertulis lah. Hai berapa banyak 'ter' laaaaaa. Jadi untuk menghilangkan perasaan tu apa kata mari kita cuci mata tengok gambar bunga yang ada di laman ciput ku ini.

Cantiiiik kalau tanam di laman yang luas. Suka punya pasal melor tanam juga walaupun laman kita kecik aje . Itu pun dah cukup buat melor. Janji dapat tengok alpinia ni berbunga. Tak susah tanam pokok ni. Cuma perlukan matahari, tanah bersaliran baik, baja, air secukupnya, hidup subur la dia.

Sebenarnya melor suka laman yang ala-ala moden tropika. Salah satu pokok yang perlu ada untuk laman jenis tu ialah alpinia. Jadi melor tanam la walaupun kawasan rumah melor tak berapa nak sesuai dengan alpinia ni. Kalau dah suka sesuai atau tidak melor tetap tanam. Janji pokok-pokok tu keluarkan bunga hahahha.

Kerana suasana tak berapa sesuai maka alpinia melor kemetot pokoknya tapi rajin juga berbunga. Bila pokoknya kemetot dah tentu-tentu bunganya kecil. Kecil pun dah puas hati asalkan dia nak sentiasa berbunga.

Untung tau kalau tanam pokok ni boleh buat business bunga potong. Tak caya ke? google la kalau nak tahu.

2 comments:

Yati said...

Melor ni mesti ada buku bunga atau pokok. Sebab tau nama scientifik pokok. :)

Melor said...

yati
melor suka baca buku ttg tumbuhan dan selalu juga beli majalah laman. tu sbb boleh tau sikit2 nama scientifik pokok.