Wednesday, February 23, 2011

10 Tip Kecantikkan Yang Boleh Diikuti Semua


1. Minum banyak air. Minum....minum dan minum! Bukan air coke atau air berperisa seperti kopi dan teh tapi air suam atau air mineral. Dengan minum banyak air bersih dapat membantu membuang toksin dalam badan, menjaga kesihatan kulit dan juga membantu membakar kalori dalam badan. Senang bukan?.

2. Bersenam baik untuk kesihatan.. elok untuk rohani. Berjalan di sekitar rumah pun satu bentuk senaman yang mudah. Jangan malas untuk bersenam... lepas bangkit tidur, cuba lakukan sedikit senaman regangan untuk melancarkan kembali peredaran darah.

3. Merokok merosakkan kulit dan juga menjejaskan kesihatan. Semua orang tahu tu.. jadi kenapa nak merokok?? Nak kuruskan badan?? Kurus sebab merokok hanya kerana badan kita dah berpenyakit, jadi kuruslah! Jika orang memilih antara sihat dan berpenyakit.. pasti org lebih nak sihat, kan???

4. Tidur yang cukup. Jangan asyik berjaga waktu malam... tak elok tu. Waktu malam kan dikhaskan untuk tidur? Tak cukup tidur akan membuat anda kelihatan lebih tua dan mata lebam.

5. Pada waktu tertentu, benarkan kulit anda berehat dari memakai sebarang mekap. Kulit juga perlu bernafas. Jangan biarkan sisa2 mekap melekat di muka ketika masuk tidur. Rajin-rajinlah cuci muka. Kat rumah.. tak payahlah sapu itu ini... cukuplah dgn wajah yg bersih.

6. Makan yang cukup tapi bukan berlebihan. Jangan sebab nak kurus, anda rela berlapar setiap hari. Cara yg baik, makan ketika lapar dan berhenti sebelum kenyang. Makanan memberikan tenaga dan vitamin yg diperlukan badan tetapi jeling-jelinglah makanan anda. Pastikan ia menu sihat dan bukan penuh lemak atau junk food dan fast food semata-mata.

7. Luangkan masa untuk memanjakan diri seperti membuat facial atau mencuci rambut di salun, sauna dan spa atau nikmati saja mandian buih di rumah. Tak semestinya di salun.. anda juga boleh memanjakan diri dengan melakukan sendiri di rumah. Jika rajin.. cari pelbagai jenis bunga yang wangi dan lakukan sendiri mandian bunga. Bunga dikatakan mempunyai energi tersendiri untuk mencantikkan tubuh badan.

8. Elakkan stress. Stress mempercepatkan proses penuaan. Nikmatilah muzik lembut di kamar bagi meredakan ketegangan.

9. Don't worry, be happy. Anggap diri anda hebat dan cantik, pasti anda akan kelihatan hebat!! Jika kita yakin dengan diri kita, tentu penampilan kita pun cantik!

10. Ketawa penghibur duka! Jadi ketawalah apabila bergurau senda dengan famili atau kawan2. Jangan memonyokkan diri atau menarik muka masam. Anda hanya menambahkan kedutan di muka.

Okay?? Mudah bukan.... kecantikkan bermula dalam diri dan amalan sehari-hari. Lepas ni nak amalkan semoga diri ku menjadi cantik sentiasa. Kena tanam satu keyakinan dalam diri, untung - untung boleh jadi secantik Erra Fazira

"Melor Memang Cantik"
hahahaaaaaa.......

4 comments:

anie,Nagoya said...

jgn jeles, jgn cemburu...kita memang cntik.hahahahaha.....

semua yg kita amalkan.nak kata cntik ta le.cuma lawa.lawak lagi...hahahahaha

Ayl Aziz said...

John kata kat rumah pun kena mekap dan pakai baju cantik2... :)
Dia xsuka saya comot dan bau bawang kat rumah he he he

www.adilaayl.com

Cik Melor said...

anie
ya kite memang cantik

Cik Melor said...

aly aziz
memang betul tuh. kite sokong 100%