Tuesday, May 4, 2010

Walking Iris


Salam utk semua

Lagi ttg bunga di laman rumah melor. Koleksi kali ni nama ye walking iris @ tiger-eye iris. Info ni melor dpt dr pembacaan & pengalaman menanam ye sendiri. Mrupakan tumbuhan saka jenis herba bbunga berasal dr kaw tropika Amerika spt di Antigua & Barduda, Dominica, Grenada. dll lagi.

Tumbuh shgg 1 meter tinggi. mgeluarkan bunga bwarna kuning dgn bintik2 bwarna coklat d bhgian tengah. D negara kita iris di tanam di taman btemakan tropika. Iris mberikan warna hijau pada landskap menerusi daun ye yg mrimbun dan padat. Ia juga cantik krn tumbuh secara vertikal.

Tips ttg Iris

~ Iris mmerlukan sinaran matahari spara teduh & bsaliran baik
~ turut mgemari klembapan dlm kadar sederhana
~ mgeluarkan bunga spjg masa biarpun bunga ye tak tahan lama
~ selain warna kuning tdpt juga spesies jenis lain (mcm2 corak bunga & nama)
~ boleh tanam dlm pasu @ tanah & djadikan pokok pagaran @ sempadan

8 comments:

mala said...

sama ka dgn orkid?

Datin El said...

cantiknya bunga..

Melor said...

mala
tak sama. pokok ye berdaun mcm lalang bunga ye je hampir sama gan orkid tapi tak serupa. da byk jenis iris ni. kat laman saya hanya da walking iris je

Melor said...

Datin El
time kacih puji & follow melor

piewahid said...

waa... cantiknya bunga!
t kasih kongsi info

fzi said...

Salam melor...
Memang cantik, sekali tengok nampak cam okid kan melor....
Bagus melor buh gambar bunga siap ngan faktanya sekali... detail akak dapat info...tQ :)

Melor said...

mr piewahid
sama2 kasih la

Melor said...

akak fzi
saja je kongsi info tak da pa nak di buat.