02 April 2010

Rindu Akan Keindahan Mu

sumber google

Cantik tak? Inilah salah 1 impian Cik Melor yg masih belum mejadi kenyataan. Kita memang dan amat menyukai rumah kampung dengan dilatari pemandangan berbukit dan dihiasi pepohonan yang menghija. Ditambah pula dengan deruan air sungai yang mengalir tenang . Ah............ alangkah indah ye. Tetiba je teringatkan kampung halaman yang dah lama ditinggalkan. 

Dulu kita kurang menghargai keindahan kampung halaman sendiri. Ya la masa tu kita masih lagi muda belum tahu lagi nilai sentimental. Jiwa hanya tahu nak bergembira aje.   Dlm kepala otak ni hanya pikir nak kerja cari duit banyak-banyak. Disebabkan niat itulah  tercampaknya kita di kotaraya ini, Jauh dari kampung halaman dan keluarga.

Bila usia meniti senja barulah kita terasa kesan ye.  Bila langkah dah tak segagah dulu. Dunia KL dah jadi menboringkan. Kita tak nak cerita pasal kehidupan di KL, sebab semua orang dah tahu. Kitar nak bercerita tentang keindahan hidup di kampung. Iaitu kampung kelahiran kita. 

Nama tempat ye... mmm.............. biarlah rahsia. Rumah bonda kita ada banyak  tingkap, bertiang tapi tak tinggi (unsur2 rumah Trengganu kata org la) maklum la arwah ayahnda berasal dari Trengganu. Laungan azan subuhnye amat mendamaikan di campur pula dgn suasana hening waktu pagi menusuk kekalbu terasa insaf seketika melor rasakan.

Dihadapan rumah terdapat jalan raya yang luas. Bila memandu diwaktu pagi akan dapat melihat view yg amat cantik iaitu terbentangnya bukit bukau yg menghijau kebiruan dgn dikelilingi kabus, udara ketika itu amat la nyaman, sejuk, tenang aje best tau. Seolah- olah kita memandu menuju kebukit tu. Kita dari dulu suka melihat dan tak pernah jemu untuk melihat.

Halaman rumah yang luas dipenuhi bunga-bungaan kesukaan kita. Di bahagian belakangnya pula terdapat berjenis pokok buah-buahan. Ada durian, langsat, ciku, pisang cempedak, rambutan dan banyak lagi. Tak lupa juaga pokok ulam-ulaman segar kegemaran.

Tanahnya yang subur. Ibarat kata tak perlu susah-susah nak menyemai, baling saja ke tanah pasti tumbuh subur benih itu. Paling kita rindu, sebatang sungai yang mengalir dari bukit bukau di belakang rumah menjadi tempat permainan kami adik beradik ketika dulu.

Menauk anak-anak ikan, udang, siput, kadang-kadang mencari rebung untuk dimasak. Ahhh... sedapnya rasa rebung buluh minyak segar dimasak lemak putih digandingkan dengan ikan goreng dan sambal belacan.

Berkelah pula ramai-ramai ditebing sungai. Kenyang makan, kembali lagi ke dalam air main sampai matahari tegak kat atas kepala. Main kelembong itik, terjunan tarzan hahahha seronoknya bila di ingat balik.

Paling tak best, balik  rumah ayahnda dah menunggu dengan rotan di tangan. Nasib la sapa yang kena he!! he!!!.

Oh........ seronok ye bila dikenang-kenang. Terasa ingin kembali kewaktu itu. Sayang sekali anak-anak kita tak dapat merasa pengalaman indah dan seronok waktu kecil kita. Dunia anak-anak kita hanyalah hanya dalam rumah. 

Kini rumah bonda terbiar sepi dan usang, tiada lagi seri seperti dulu. Andainya diberi peluang, ingin kita kembali ke desa itu untuk menghabiskan sisa2 kehidupan. Tapi rasa ye tak mungkin hmmm. Bye


8 comments:

DDrfauziah said...

Aslmkm Melor.
Gambar rumah google cam chalet kat resort je. Rumah kpg Kak G jenis bertiang tinggi. Dedulu tak berpagar, tp skrg udah kerana suasana dah tak sama ... Kak G pun terliur pula bila Melor cite pasal rebung tu .. kat kpg Kak G selalu dibuat gulai utara dgn daging/ayam/udang, kekadang rebus campur gula & garam buat ulam pun sodap!

Lynn Nasir said...

salam,

lynn pernah ckp pd suami yg sebenarnya lynn tak harap rumah batu luas b'tingkat, kalau dpt rumah kayu pun lynn suka. tradisional gitu :) tp nak tau apa suami ckp? "rumah kayu insuran mahal woo..mudah t'bakar". lah..

piewahid said...

salam,
sampai msenya kita akan lebih mencintai akar umbi...

Melor said...

wsalam
gambar tu cth aje kak G. Melor memang suka suasana kg. Susah kat kl ni nak cari rebung segar.sebab tu kekadang melor mat merindui kg.

Melor said...

swalam lynn
insuran mahal pun takpa janji dpt duk rumah kayu.

Melor said...

wsalam cik piewahid
tu la rugi rasa ye sbb tak mhargai ye dulu.

azlina said...

salam melor.
membaca n3 melor membuatkan saya membayangkan alangkah indahnya bila bberada di tempat yg seperti itu...

Melor said...

wsalam azlina
memang sronok tak dpt melor bayangkan.