Friday, April 2, 2010

Rindu Akan Keindahan Mu

sumber google

Cantik tak? Inilah salah 1 impian melor yg masih blm mjadi kenyataan. Melor memang & amat menyukai rumah kampung dgn dilatari pemandangan berbukit dan dihiasi dgn pepohonan yg menghijau, ditambah pula dgn deruan air sungai yang mengalir tenang . Ah............ alangkah indah ye. Tetiba je teringatkan kampung halaman yg dah lama ditinggalkan. Dulu melor kurang menghargai keindahan kampung halaman sendiri. Ya la masa tu melor masih lagi muda blm tahu lagi nilai sentimental. Jiwa hanya tahu nak bergembira aje. Dlm kepala otak ni hanya pikir nak kerja cari duit byk2 & oleh krn niat itulah maka tercampaklah melor di kotaraya ini, jauh dr kampung halaman & sanak saudara. Bila dah tua2 gini barulah melor terasa kesan ye. Apa tak ye langkah dah tak segagah dulu. Dunia KL dah jadi menboringkan. Melor x nak cerita pasal kehidupan di KL ni sbb smua orang dah tahu. Melor nak bercerita ttg keindahan hidup di kampung. Iaitu kampung kelahiran melor. Nama tempat ye... mmm.............. biarlah rahsia. Rumah bonda melor da byk tingkap, btiang tapi tak tinggi (unsur2 rumah Trengganu kata org la) maklum la arwah ayahnda berasal dr Trengganu. Laungan azan subuh ye amat mendamaikan di campur pula dgn suasana hening waktu pagi menusuk kekalbu terasa insaf seketika melor rasakan. Dihadapan rumah terdpt jalan raya yang luas & skiranya kita memandu diwaktu pagi akan dpt la kita melihat view yg amat cantik iaitu terbentang ye bukit bukau yg menghijau kebiruan dgn dikelilingi kabus, udara ketika itu amat la nyaman, sejuk, tenang aje best tau, seolah- olah kita memandu menuju kebukit tu. Melor dr dulu suka melihat ye dan tak pernah jemu tuk melihat. Halaman rumah yg luas dipenuhi bunga-bungaan yg menjadi kesukaan melor. Di bahagian blkg ye pula terdpt berjenis pokok buah-buahan. Da durian, langsat, ciku, pisang cempedak dll. Tak lupa gak pokok ulam-ulaman segar kegemaran melor. Tanah ye tak la luas tapi ckp la tuk berkebun. Akhir sekali terdpt sebtg sungai yg air ye mengalir dari bukit bukau di belakang rumah , sejuk & mendamaikan di situ lah tempat permainan melor ketika kecil. Menangkap anak2 ikan, udang, siput, kadang 2 mencari rebung utk dimasak. Sedap tau rebung buluh minyak segar bila dimasak lemak putih digandingkan gan ikan goreng dan sambal belacan, berkelah pula ramai2 ditebing sungai. Lps mkn kembali lagi dlm air main sampai matahari tegak kat atas kepala. Balik je ke rumah ayahnda dah menunggu dgn rotan ditangan. Nasib la sapa yg kena he!! he!!! Oh........ seronok ye bila dikenangkan kembali. Terasa ingin kembali kewaktu itu. Sayang sekali anak2 melor tak dpt merasa pengalaman indah & seronok itu. Dunia anak2 melor hanya lah dlm rumah. Kini rumah bonda tu terbiar gersang & tiada lagi seri seperti dulu. Andai nya melor diberi peluang ingin melor kembali ke desa itu utk menghabiskan sisa2 kehidupan. Tapi rasa ye tak mungkin.

8 comments:

DDrfauziah said...

Aslmkm Melor.
Gambar rumah google cam chalet kat resort je. Rumah kpg Kak G jenis bertiang tinggi. Dedulu tak berpagar, tp skrg udah kerana suasana dah tak sama ... Kak G pun terliur pula bila Melor cite pasal rebung tu .. kat kpg Kak G selalu dibuat gulai utara dgn daging/ayam/udang, kekadang rebus campur gula & garam buat ulam pun sodap!

Lynn Nasir said...

salam,

lynn pernah ckp pd suami yg sebenarnya lynn tak harap rumah batu luas b'tingkat, kalau dpt rumah kayu pun lynn suka. tradisional gitu :) tp nak tau apa suami ckp? "rumah kayu insuran mahal woo..mudah t'bakar". lah..

piewahid said...

salam,
sampai msenya kita akan lebih mencintai akar umbi...

Melor said...

wsalam
gambar tu cth aje kak G. Melor memang suka suasana kg. Susah kat kl ni nak cari rebung segar.sebab tu kekadang melor mat merindui kg.

Melor said...

swalam lynn
insuran mahal pun takpa janji dpt duk rumah kayu.

Melor said...

wsalam cik piewahid
tu la rugi rasa ye sbb tak mhargai ye dulu.

azlina said...

salam melor.
membaca n3 melor membuatkan saya membayangkan alangkah indahnya bila bberada di tempat yg seperti itu...

Melor said...

wsalam azlina
memang sronok tak dpt melor bayangkan.