27 February 2012

Peluk Suami 10 Saat, Umur Panjang


Ceramah Datuk Haji Mohd Fadzilah Kamsah berkata, seorang isteri atau suami yang peluk sebelum pergi kerja 10 saat akan dapat memanjangkan umur pasangan 5 tahun. Ini adalah kajian sains dan kesihatan yang telah dibuat oleh pakar kesihatan.

Namun kita masih lagi berpegang dengan ajal maut di tangan Allah. Hasil dari kajian sains, apabila kita memeluk suami kita 10 saat, pelukkan dan sentuhan akan menyebabkan tubuh kita mengeluarkan hormon endorfin yang sangat baik untuk kesihatan. Hormon ini dikatakan boleh mengurangkan keresahan.

Pelukan isteri juga membolehkan suami menjadi lebih bertenaga pada waktu pagi. Ego suami juga menjadi kurang dan mudah untuk bermaaf-maafan. Secara peribadi melor sendiri selalu memeluk suami sebagai gurauan dan mencium tangan suami setiap pagi memang dah lama jadi amalan. Ahaks, ahaks ..... segan la.

Terdetik dalam hati, kasihan pulak tengok orang yang masih bujang dan pada yang berstatus jan dan dud. Nak peluk sapa ??? ....... peluk ibubapa lah kot.

6 comments:

Azian Elias said...

salam kenal..

tiap pagi mesti kiss sebelum gi opis.

gadisBunga™ said...

saya takde asben lagi. sob!

Cik Melor said...

Azian Elias
terima kasih follow. tapi macamana saya nak follow awk balik ya ?

Cik Melor said...

Gb
takpa peluk mak ayah pun boleh lah janji hati kita gembira. hormon endorfin tu pasti mengalir laju je dalam badan. itu saya punya fikiran lah

nazayiena said...

Selalu cium tgn suami je bila nak pegi kerja....
Melor,klu x keberatan blh x follow personal blog kak Nurul dan yg Melor dah follow tu blog Giveaway akak yg x berapa update tu...
blog personal:Nazayiena76.blogspot.com

Pn Kartini said...

Alhamdulillah...
amalan yang perlu dijadikan kelaziman suami isteri...biar lam kesibukan mana pun...sentuhan ptg biarpun sekejap..10 SAAT!