20 March 2018

Kuih Vadai Sedap SiDara

kuih vadai

Episod kuih lagi senah eh, Pagi tadi cik melor paksa sidara masuk dapur lagi.  Hihih kena paksa tuuu. Maklum la pepagi ni best melingkar lelama dalam selimut. Paksa buatkan kuih vadai sedap untuk sarapan ibu dan babah. Esok-esok kawin kan senang, mak mentua oder kuih vadai je, awak dah pandai buat. Takda la ibu kamu yang disalahkan anak tak betah di dapur. Eh-eh kita membebel pula laaa 😀

Saje jeee kita suruh-suruh sidara tu buat kerja. Cari peluang untuk bermesra dengan sidara senah eh. Sejak sidara tinggal di asrama, kita jarang dapat dekat dengan dia sebabnya sidara balik rumah kl bila cuti panjang je. Cuti pendek yang tidak wajib balik, sidara biasanya duduk asrama, Kalau cuti pendek yang wajib balik, kita akan minta sidara balik rumah neneknya. Tak mampu nak beli tiket kapal terbang. Tiket bas pula ambil masa nak sampai kl. Rugi hari buang masa atas jalan je senah eh.

Bebalik kepada kuih vadai sedap sidara kita pula. Semalam masa kemas dapur kita jumpa satu bekas kacang dal. Beli masa nak buat projek kuih vadai yang tak menjadi. Terfikir pula nak ajarkan sidara buat kuih vadai walaupun ibunya sendiri bukan la teror buat kuih vadai huuhu... Takpa la mengajar sambil belajar kan senahhh..

Ini resepi kuih vadai yang kita guna. Kalau senah nak buat kuih vadai boleh la guna resepi ni. Betul senah eh resepi kuih vadai ni menjadiiii, Tak caya senah tengok gambar kat atas tu. Cantikkan kejadian kuih vadai tu. Scroll bawah senah tengok resepi.

Bahan-bahan:-
250gm kacang dhal
2 tangkai cili kering di hiris halus - boleh tambah jika sukakan pedas
1 tangkai daun kari - di hiris
1/2 labu bawang besar - di cincang halus
1 camca teh jintan manis
1/2 camca teh garam
minyak untuk menggoreng

Cara-caranya :-

1. Rendam kacang dhal lebih kurang 4 jam atau semalaman
2. Toskan hingga kering dan kisar hingga halus. tak mengapa jika masih terdapat sedikit kacang yang tidak hancur.
3. Satukan semua bahan dalam satu bekas dan gaul rata macam gambar di bawah.



4.Senah leperkan atas tapak tangan yang di alas dengan plastik yang telah di sapu dengan sedikit minyak masak. Nak elakkan dari melekat.



5. Susun di atas dulang, dan goreng dengan api yang sederhana panas hingga masak. Lepas tu susun atas pinggan hias cantik-cantik, apa lagi selfieeee la senah eyyy hahha.. Bye.

No comments: