Wednesday, October 22, 2014

Hexagon - Dari Perca Menjadi Hexagon

scrap hexagon

Hai senahhhh.... Emmm... dah la cuti, hujan pula tu. Pekena ubi kayu rebus dengan ikan masin  kembang sedap nih. Kawan pula dengan kopi o gula merah emmmmm.... congek ekor kata ore kelate hihiiihih...... Tetiba je memori zaman kecil muncul satu persatu. Sungguh indah zaman tu senah tau emmmm.....

Senah nak tau, lama betul kite berhajat. Hajat nak buat hexagon. Alaaaa... hexagon macam si crafter duk buat tuuuu... Tapi selalu je tak jadi. Selalu je tergendala dengan kerja-kerja lain. Hinggakan perca yang di kumpul jadi membukit senah eh. Ruang kerje kite dah menyempit di buatnya. 

Terdetik di hati, sampai bila aku nak tangguh nih. Baik buat sekarang. Kalau tak, sampai bila pun perca tu tinggal perca. Kite pun buat la sikit-sikit bila ada masa luang senah eh. Tengok senah sikit-sikit kite potong jahit, meninggi juga bila di susun  hexagon tu. Suka kita tau.

Dulukan kite pernah buat yoyo dari perca juga tau. Kite buat alas peti. Alas meja kopi dan macam-macam la. Itu pun 18 tahun yang lalu senah eh. Yoyo tu pun entah kemana hilangnya. Pindah randah punya pasal barang-barang tak tahu mana letak. Setengah rumah mak, setengah rumah sini, setengah rumah sana. Huh sayang betul kan senah.

Kite belum tau lagi nak jadikan apa hexagon tu semua. Kite buat saiz yang kecil molek je. Nak tahu apa yang jadi dengan hexagon kite ni, senah kena la selalu singgah sini ya. Agak-agak senah la apa yang sesuai di buat dengan hexagon yang bersaiz satu inci ni ya. Bye



2 comments:

Chot said...

cik melor, emak cik senah dedolo buat juga begini. lepas dijahitkan tetepi dicantumkan pula sehari sehexa..lama2 mnjadi kain gebar!

Cik Melor said...

chot.
nanti kite buat byk2 lps tu kite buat gebar mcm chot kata. nanti chot singgah la selalu tengok hasil hexagon kite ni ya.