31 July 2019

Asam Pedas Ikan Parang Versi Cik Melor

asam pedas ikan parang

Asam pedas ikan parang versi Cik Melor Senah eh. Emmm dah lama tak masak ni, sedap ke idok tak tahu la. Lama-lama tak masak skill boleh lari kan Senah.

Semalam petik daun kesum dalam pasu nak masak asam pedas ikan parang nan sekeping yang dah lama duk memerap dalam peti ais huuhuhu.

Semalamkan cuti ada la masa nak masak. Lagi pun Cik Melor pun cuti buat kuih semalam. Kalau takkkk, hari-hari menu mudah Cik Melor masak huhuuu.

Jom kita tengok resepi asam pedas ikan parang versi Cik Melor ya.

Bahan-bahan yang diperlukan untuk asam pedas ikan parang versi Cik Melor.
  • 2-3 ketul ikan parang
  • 2 biji tomato
  • 5-6 biji bendi - kita guna terung kecut je yang ada
  • 2 biji terung hijau
  • 1 cwn air asam jawa
  • 1 senduk minyak masak
  • garam, gula  
  • serbuk perasa kalau suka    
Bahan untuk diblend.
  • 25 tangkai cili kering potong dan rendam air panas.
  • 2 biji bawang besar.
  • 2 ulas bawang putih.
  • 2 inci belacam.
  • 2 inci kunyit  hidup.
  • 1 sdb lada hitam. Cik Melor tak letak   
 Cara nak masak asam pedas versi Cik Melor
  1. blend semua bahan sehingga hancur.
  2. Panaskan minyak dan tumis bahan blend hingga garing dan naik minyak.
  3. Masukkan air 1 cawan.
  4. renehkan seketika, baru masukkan ikan dan daun kesum.
  5. biarkan seketika, barulah masukkan air asam jawa, garam gula dan serbuk perasa.
  6. kurang kuih tambah air lagi.
  7. masukkan bendi,terung,tomato.
  8.  biarkan sampai naik minyak. Padamkan api.
  9. ok Siapppp.
Cik Melor kalau masak semuanya main resepi versi senang nak buat mudah bahan. Yang penting makan sehingga menjilat jari hahhahah.  Semalam makan bertambah-tambah. Lupa dah tangan gebu dalam vidio tu huhuuuh. Sedap Senah eyyy. Bye.