29 December 2010

Kekalkan Cinta Di Hati Suami

gambar google

Salam semua.... mengekalkan rumahtangga tidak semudah mendirikannya. Saban tahun ribuan pasangan mengambil keputusan untk membawa haluan masing-masing lantaran ketiadaan persefahaman dalam melayari bahtera perkahwinan. Beberapa langkah ini mungkin dapat membantu kita para isteri untuk mengekalkan cinta di hati suami.

1. Hindarkan perasaan rendah diri. Kekalkan rasa cinta dihati dengan mengelak rasa rendah diri bermukim di hati. Biarpun telah mempunyai anak yang ramai dan bentuk tubuh sudah tidak seramping dulu yakinlah pada diri sendiri.

2. Jangan memperendahkan pasangan. Biar setinggi mana pun pangkat dan kedudukan anda, suami perlu dihormati.

3. Hormati perasaannya. Wajib hormat dan muliakan suami sebagai ketua keluarga, panggillah suami dengan cara yang sopan serta elakkan bercerita keburukan suami kepada orang lain hatta kepada keluarga sekali pun.

4. Jujur dan berpegang pada janji. Bersikap jujur dalam segala hal kerana dengan cara itu dia akan lebih menghormati kita berbanding dia mengetahui sesuatu tentang kita daripada orang lain.

5. Komunikasi. Komunikasi juga menjadi punca utama untuk mendapatkan hubungan harmoni antara suami isteri.

6. Sentiasa disisinya. Sentiasa berada disisinya dalam apa jua keadaan, susah atau senang. Selalu dengar luahan hati dengan cara ini sedikit sebanyak sudah dapat mengekalkan cinta suami.

7. Lakukan perkara yang disukainya. Lakukan perkara-perkara yang suami sukai dan tidak melukai perasaannya.

* sumber mwanita

No comments: