21 December 2011

Popi Air

Salam semua.....berkenalan pula kali ini dengan popi air atau water poppy dari famili alismataceae. Merupakan tanaman akuatik. Banyak terdapat di taman ala bali atau tropika

Kerana keindahan bunganya yang berbentuk cawan seakan bunga popi maka jolokan bunga popi di beri. Bunganya berwarna putih dan kembang sekelompok atau gugusan di atas tangkainya yang panjang dan sangat cantik menghiasi kolam atau di tanam dalam pasu besar dan di lepas pula sekawan ikan guppy. Ooohhhh alangkah cantik dan tenang mata memandang. sebab itu la ia di begitu di sukai ramai termasuk la diriku juga hahahah.

Ketika gambar ni diambil pokok baru habis berbunga. Cuma tinggal 2 kumtum bunga aje yang tinggal. Nampak tak bulat2 kecil itu adalah kudup bunga yang belum kembang disitu juga la anak pokok akan keluar setelah semua bunga kembang.

Popi air ni senang di tanam dan tak cerewet itu buat melor sukaaaa. Jimat masa dan tenaga hahahha. Selepas habis bunganya, anak pokok akan tumbuh pada tempat bunga yang layu tu. Bila dah nampak berakar potong letakkan dalam pasu yang bertanah dan berair untuk di biakkan.

Kalau tanam dalam air popi ni tak payah di siram tapi kalau tanam mengunakan tanah ia perlu disiram 2 x sehari untuk menjamin hayatnya hihihiih. Dedahkan pada cahaya matahari supaya pokok membesar dan sentiasa berbunga. Melor tanam dalam air jadi melor guna baja untuk pokok air.

kawanan guppy yang sekian lama dibela dah entah berapa generasi saya pun tak tahu

Tips untuk popi sentiasa berbunga dengan cara cukup panas, potong tangkai bunga selepas habis berbunga, galak la dia berbunga nanti.

1 comment:

Anonymous said...

Assalam, nama saya nurul. nak tanya beli kat mana popi air ni..berkenan tgk..boleh email sy di nurulain2@yahoo.com