11 April 2018

Bendi Hasil Kebun Pasuan

pokok bendi

Eh..eh.. senah tak caya !!!. Betullll senah eh.  Hasil berbudi dengan tanah dalam pasuan. Dapat la cik melor merasa sayur bendi segar hasil kebun pasuan.  Mesti senah tertanya-tanyakan, kenapa warnanya tak sama?. Sebenarnya bendi segar kebun pasuan kita tu dipetik pada hari yang berbeza, sebab tu warnanya tak sama.

Pokok bendi kebun pasuan kita ni, sangat rajin berbuah. Sejak kita tanam pokok bendi dalam pasu ni, di rumah sentiasa ada stok sayur bendi hasil kebun pasuan.  Senah nak tahu sayur bendi kita ni ranggup dan manis rasanya. 

Kita suka buat ulam mentah sayur bendi hasil kebun pasuan. Sedap senah eh. Senah cuba la. Kalau bendi yang beli di kedai tu tak boleh tau buat ulam mentah. Emmm... nampaknya senah kena tanam sendiri la kalau nak rasa ya.

Untuk memastikan stok sayur bendi dalam peti ais kita sentiasa ada. Kita tengah usaha tanam baru pokok bendi dalam pasu. Nanti kita tunjuk anak-anak bendi semaian yang telah menunjukkan diri. 

Kita juga akan kongsi dengan senah semua cara, tip dan petua kita tanam pokok sayur bendi dalam pasu. Senah tunggu tau. Bye.



2 comments:

Warisan Petani said...

Tahniah, tanaman dah berhasil

Cik Melor said...

warisan petani
tq. saya suka tanam-tanam.