18 May 2010

Seni SiBujang



Cantikkan senah, hasil jemari berseni sibujang cik melor.  Kalau tak dinding, lantai yang jadi mangsa dia berkarya. Sementara nak tunggu besar. Ya Allah kau tinggikan lah sabar dalam diri ku huhuuh.



Dengan mimik muka macam ni nak marah pun tak jadi. Sabar je lah hati.


15 May 2010

Cadar Merah Jambu Orang Baru

cadar tilam bayi
Salam untuk semua

Dah siap pun projek terbaru melor ni. Bukan projek besar hanya projek kecil-kecilan. Persiapan tidur untuk baby baru melor. Disebabkan curi2 masa menjahit jadi projek ni mengambil masa utk disiapkan. Tapi melor tetap puas hati sebab siap jugak akhirnya. Ada lagi beberapa projek yang dalam pembikinan. Satu2 akan melor siapkan dan tunjukkan kat blog kesayangan melor ni. Material yang digunakan hanyalah kain cotton dan renda. Kosnya tak la mahal. Bila menjahit sendiri kita boleh pilih bajet yang kita nak. Itu la kelebihan menjahit sendiri. Hanya mereka yang mengetahui aje tahu betapa seronoknya bila kita dapat siapkan sendiri kelengkapan menyambut orang baru ni.


12 May 2010

Asparagus Goreng Belacan


Salam utk semua

Apa yg melor taip kat n3 ni, semua ye resipi yg selalu melor masak kat rumah. Jadi resipi ye semesti lah yg simply2 je. Kali ni kita masak asparagus lak. Sekali-sekala kita guna lak sayur bandar. Resipi ye mcm ni.

Bahan-Bahan:-

Asparagus - direbus terlebih dahulu
Sedikit belacan - bhn penting
2 ulas bawang besar
1 ulas bawang putih - kisar @ tumbuk
1 biji cili besar - kisar @ tumbuk
sedikit udang

Cara-cara:-

1. Tumis bahan2 yg telah di kisar.
2. Masukkan belacan
3. Masukkan udang
4. setelah tumisan berbau wangi, masukkan asparagus. kacau sedikit dah pun siap utk di ngap.

10 May 2010

Kenapa Saya Geram ???

cmelor-family
Kenapa saya geram ???. Geram dek kerana budak dalam gambar kat atas tu. Dia punya ragam buatkan Cik Melor ala-ala tarzan hot memanjang tau.

Cuba Senah renung tang dahinya tu. Berlubang Senah eyyy... Duduk tak pernah nak diam. Mau gugur jantung kita tengok darah menyembur keluar akibat terantuk dibucu meja klinik. Masa tu kita pergi checkup perut.

Sekarang sibujang kita ni dah pandai nak tengok pc, tengok tv. Bila dah pandai tau-tau je la senah eh, perebutan pun berlakulah. Kita pegang pc dia nak tengok pc, kita pegang remote tv dia pun nak tengok tv, itu yang buat kita geram. Asyik chanel dia je memanjang. Sudahnya kita tengok tv masa dia tidur. Kita tengok pc pun masa dia tidur.

Bukan tv dan pc je sibujang kita suka rebut . Bunga kita tanam pun dia suka petik. Bila kita menjahit pun dia sibuk. Hmmm buat kerja rumah usah kata la. Berebut ni dengan kiiita.

Walau pun kita geram dengan sibujang kerana akalan dia tu. Kita tetap sayang dia. Sapa tak sayang anak Senah eeyy.  Bye. 


09 May 2010

04 May 2010

Yellow Walking Iris

yellow walking iris
Salam utk semua

Lagi ttg bunga di laman rumah melor. Koleksi kali ni nama ye walking iris @ tiger-eye iris. Info ni melor dpt dr pembacaan & pengalaman menanam ye sendiri. Mrupakan tumbuhan saka jenis herba bbunga berasal dr kaw tropika Amerika spt di Antigua & Barduda, Dominica, Grenada. dll lagi.

Tumbuh shgg 1 meter tinggi. mgeluarkan bunga bwarna kuning dgn bintik2 bwarna coklat d bhgian tengah. D negara kita iris di tanam di taman btemakan tropika. Iris mberikan warna hijau pada landskap menerusi daun ye yg mrimbun dan padat. Ia juga cantik krn tumbuh secara vertikal.

Tips ttg Iris

~ Iris mmerlukan sinaran matahari spara teduh & bsaliran baik
~ turut mgemari klembapan dlm kadar sederhana
~ mgeluarkan bunga spjg masa biarpun bunga ye tak tahan lama
~ selain warna kuning tdpt juga spesies jenis lain (mcm2 corak bunga & nama)
~ boleh tanam dlm pasu @ tanah & djadikan pokok pagaran @ sempadan

01 May 2010

Award


Entri ni Cik Melor nak mengucapkan terima kasih pada mereka yang telah sudi menganugerahkan awards yg cantik-cantik tu. Kita amat-amat la suka dan berbesar hati menerima ye. Disini kita nak umumkan nama-nama mereka

1. Lynn nasir
2. Mrsnor
3. Nannie
4. Yatie
5. Marsha

cmelor-family
Anak pertama
Wan Nuralia Salsabilla

Anak kedua
Mohd Irfan