30 April 2010

Ikan Selar Masak Kicap


Salam utk semua
Menu tengahari melor sekeluarga hari ni ialah ikan selar masak kicap. Biasa lah melor bila masak resepi ye mesti yg simple2 aje. Walau pun simple tapi terangkat bila makan gan nasi panas2 .

Bahan-bahan:

2 ekor ikan selar
2 ulas bawang merah*
1 ulas bawang putih*
1 potong halia*
5 biji cili kering*
sedikit rempah kasar - cengkih, kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga
Kicap manis
air asam jawa
sedikit air kosong
Bawang besar di potong bulat (hiasan)
cili merah @ cili padi (hiasan)
sedikit Garam dan gula (Klu suka )

Cara memasak:

Ikan di gaul dgn garam dan kunyit. Lepas tu di goreng. Bila masak angkat dan ketepikan. Kisar bhn yg bertanda *. Panaskan minyak pabila minyak panas tumis rempah kasar dulu diikuti bahan yng dikisar tumis hingga naik minyak. Masukkan kicap, air asam jawa, sedikit air kosong, dan cili padi. Seimbangkan rasa ye. Masak hingga mendidih dan akhir sekali masukkan bawang besar. Dah pun siap.

28 April 2010

Macam-Macam Gila Duk Ada

Tu dia senah eh, macam-macam gila duk ada. Cik Melor ni tak boleh masuk kedai kain, mula la gilanya datang. Kalau boleh dengan tokey, dengan pekerja kedai kain tu dia nak beli huhuhuhu

Melampau betulkan. Nampak je 'sale' tergantung depan ke, tengah ke, tepi ke di kedai kain tu, kita mesti jadi gila, gila tahap gaban hahahha. Pandai beli tapi tak potong buat baju pun kain tu. Tersimpan cantik je dalam tong toyogo bawah meja huhuhu

Tak caya ya. Nak Senah tengok la sendiri. Ini baru koleksi kain cotton. Kalau tengok semua mesti Senah geleng kepala hahahah..

kain cotton
Ada yang boleh tolong ubat tak penyakit macam-macam gila duk ada kita nih hahaha. Bye.


27 April 2010

Bunga Kekwa / Chrysanthenum

kekwa
Salam utk semua
Lagi cerita bunga yg da dilaman ciput rumah melor. Kali ni melor nak berkongsi ttg bunga kekwa. Suka betul hati melor bila melihat warna kuning bunga kekwa ni. Sejuk & tenang rasa hati. Pokok Bunga Kekwa (bahasa Inggeris: Chrysanthemum) ialah satu genus yg tdiri drp kira2 30 spesies tumbuhan bbunga saka di bwh famili Asteraceae. Pokok ini berasal dr Asia & Eropah timur laut.

Spesies2 Chrysanthemum adalah tumbuhan saka herba yang tumbuh setinggi 50-150 cm. Daunnya bbtk cuping & bunganya besar serta bwarna putih, kuning, @ merah jambu dlm spesies liar. Spesies2 ini juga dipergunakan oleh larva-larva sebilangan spesies Lepidoptera utk makanan tumbuhan -

Sejarah bunga kekwa pula
Pokok bunga kekwa ditanam di China sbgi pokok herba sejak abad ke-15 SM lagi. Nama Chu-Hsien, sebuah kota China yg kuno, bmaksud "kota bunga kekwa". Bunga ini diperkenalkan ke Jepun mungkin pd abad ke-8, & Maharaja Jepun mgiktirafkan bunga ini sbgi mohornya. Tdpt juga "Perayaan Kebahagian" di Jepun yg meraikan bunga ini.

Bunga kekwa dibawa ke Dunia Barat pada abad ke-17. Bunga ini dinamakan oleh Carolus Linnaeus drp awalan bahasa Greek, chrys-, yg bmaksud "keemasan" (warna bunga2 yg asal), & -anthemon yg bmaksud "bunga".

Bunga kekwa juga digunakan sbgai lambang utk bunga November.

Penggunaan sbgai hiasan
Bunga2 kekwa yg moden jauh lebih menonjol bbanding saudara2 liarnya. Bunga2 ini mpunyai bbagai2 bentuk yg mrupakan bunga daisi, phiasan, pom-pom & butang. Genus ini mgandungi byk kacukan & beribu2 kultivar yg diperkembangkan utk tujuan hortikultur. Selain drp kuning tradisi, warna2 yg lain juga blh didpti, spt putih, unggu & merah. Kacukan yg paling penting ialah Chrysanthemum ? morifolium (syn. C. ? grandiflorum) yg diterbitkan terutamanya drp C. indicum, ttp juga mlibatkan spesies2 yg lain.

Daun2 pokok bunga kekwa juga kelihatan seakan2 rumpai mugwort, saudara rapatnya (shgg rumpai ini kekadang digelarkan 'pokok bunga kekwa liar') & oleh itu, tidak amat digemari oleh pekebun profesional. Dlm sbilangan negara d Eropah & Jepun, bunga kekwa mlambangkan kematian & hanya dgunakan utk upacara pgebumian @ kubur. Di Amerika Syarikat, bunga ini biasanya diperlihatkan dgn positif & riang.

Penggunaan utk masak2
Bunga2 kekwa sering kalinya dimasak dgn air utk menghasilkan apa yg digelarkan sbgai "teh bunga kekwa" (菊花茶, pinyin: j? huā ch?, dlm bahasa Cina), sejenis minuman manis, di dlm sebilangan kaw Asia. Teh bunga kekwa mpunyai byk kegunaan perubatan, tmasuk pemulihan drp demam selesema.

Bbrp spesies Chrysanthemum coronarium (bahasa Inggeris: Garland Chrysanthemum) tlh ditanam secara pdagangan di Asia Timur sbgai sayur-sayuran daun yg dikenali sbgai tung ho (bahasa Cina: 茼蒿; pinyin: t?ghāo) atau shungiku (bahasa Jepun: 春菊[シュンギク]).

Di China, daun2 kekwa dimasak secara mudah dgn bawang putih & cili kering. Sayur kekwa yg tlh dimasak mpunyai warna yg tua, tekstur yg padat & mcm2 lagi la. Pjg tul n3 kali ni.

Info dr abg google

26 April 2010

Gulai Siput Sedut Cara Mak Kita

gulai siput sedut
Suka makan tapi tak pernah nak masak sendiri sebab susah nak dapatkan siput sedut ni. Yang ada jual di kedai makan tu biasanya di masak lemak cili api. Cik melor nak makan masak siput sedut cara mak kita tau

Semalam pergi pasar tani sekali nampak ada orang jual siput sedut terus kita beli senah eh.  Di tempat kelahiran kita siput sedut berbentuk bulat. Di KL hanya siput sedut panjang-panjang yang dijual. Nama siput sedut tu ialah siput belitong. Tak dapat siput bulat, siput belitong pun jadilah senah oii.

Walaupun senah tak minta resepi gulai siput sedut cara mak kita ni, kita tetap nak kongsi tau

Bahan-bahan gulai siput cara mak kita:
  •  Siput sedut @ belitong (bhn penting ni)
  •  bawang merah*
  •  bawang putih*
  •  Lengkuas*
  •  kunyit hidup*
  •  cili padi*
  •  ketumbar digoreng*
  •  kelapa goreng*
  •  daun kadok & daun limau purut
  •  santan
  •  asam keping, gula, garam

cara masak gulai siput cara mak kita:
  • kisar semua bahan bertanda*. Masukkan daun kadok, daun limau purut, santan, asam keping dan bahan kisar tadi ke dalam periuk. Masak sehingga mengelegak. Masukkan garam dan gula. Akhir sekali masuk siput sedut. Ok dah siapppp.   

Jangan lupa cuba senah ya. Bye..


    24 April 2010

    Handmade Bedung Dan Barut


    Salam utk semua
    Tak lama lagi melor akan menyambut baby baru. Jadi melor jahit beberapa persiapan baby sendiri. Melor rasa happy & seronok bila tgk anak memakai hasil tangan sendiri. Buat permulaan ye melor jahitkan bedung & barut baby buat tambah2 mana yg patut. Sbb baby baru melor mungkin girl jadi kena la da pink2 sikit. Dan inilah hasil ye.


    barut bayiBarut

    barut bayiBedung


    21 April 2010

    Mawar Baru

    Salam utk semua
    Happy betul hati melor. Nak tahu kenapa? sebab da mawar baru di laman melor. Cantik kan.


    mawar

    20 April 2010

    Bukan Didera Cuma Nak Tolong

    |
    |

    |
    |

    |
    ||

    |
    |

    |
    |

    Padang rumput ku siap dimesin

    Asal cerita anak pasti ingat cik melor. Bila baca blog cmelor mesti ingat cerita anakkan hihihihi... Apa nak buat dah itu je la benda seharian yang duk berlegar-legar di sekeliling kita huhuh. Oleh kerana itu jugalah blog ni kita namakan DUNIA CMELOR. sebab semuanya berkisar tentang kehidupan seorang yang bernama cik melor. Ala-ala macam diari la senah eh. Tapi yang ni diari digital gituuu

    Semalam kita kongsi cerita sidara masuk dapur. Hari ni pulak kita kongsi gambar betapa rajin ye sibujang mengemas laman. Calon menantu pilihan, rugi. Cepat2 hantar borang klu da rasa berkenan.  Terlepas melepas la nanti. hiiihihihi.

    Alangkah bertuahnya badan kalau anak-anak sampai ke besar ringan tulang macam nikan senahhh. Byee..


    19 April 2010

    Resepi Dadih Dan Pembuat Dadih

    Anak2 melor amat mengemari dadih. So semalam da masa free jadi melor masakkan dadih utk anak2 dan utk diberi pada kawan2 anak melor. Anak dara melor dgn rela hati ye nak membantu mentang2 la dadih tu kegemaran ye. Tapi kan belum sempat bagi kawan2 habis semua dibalun kakak dan adik.

    dadihBhn utk buat dadih

    dadihdadih siap bancuh

    cmelor-family
    cmelor-family
    cmelor-family
    cmelor-family
    cmelor-familyTadaa....... dah siap. Happy betul kakak


    16 April 2010

    Sabun Mandi Vs Baju Sekolah

    VS




    Salam utk semua
    Kali ni melor nak bagi petua pula . Petua ye ialah bagaimana nak mengatasi kekotoran yg melekat kat baju sekolah anak2. (utk yg dah tahu buat2 ajelah tak tahu kasi can sama melor ok). Maklumlah anak melor baru darjah satu bukan ye tahu nak jaga baju . Ibu2 yg da anak mcm melor tak perlu risau sental aje gan sabun mandi. Pasti semua kekotoran tu akan hilang. Di sbbkan itu melor memang beli khas sabun mandi hanya utk menyental baju sekolah. Baju lain yg berbagai warna pun boleh juga tak perlu pakai peluntur. Pakaian kita lebih selamat. Terutama pakaian yg terkena darah amatlah berkesan. Tak percaya? cubalah sendiri dan lihatlah hasil ye.


    14 April 2010

    Masak Lemak Labu Kuning

    masak emak labu kuning
    Menu tengahari  cik melor hari ni ialah masak lemak labu kuning. Menu ringkas tapi sedapppp. Apaaa!!!! Senah tak caya labu kuning dimasak lemak ni sedap. Kalau nak tahu acucubatrytest masak labu kuning. Terangkat senah eh. Tambah lagi kena dengan gandingannya.

    Senah nak cuba. Nah kita kongsi resepi masak lemak labu kuning.

    Bahan-bahan masak lemak labu kuning :
    • 1 biji labu kuning - potong dadu @ ikut suka tukang masak.
    • 4 ulas bawang merah - tumbuk
    • 1 batang serai - ketuk
    • 1 biji telur putih @ ikan bilis
    •  350 ml santan
    • garam dan gula secukup rasa
    • sedikit air

    Cara masak lemak labu kuning:
    • rebus labu kuning dengan sedikit air
    • masukkan santan dan bahan-bahan yang ditumbuk bersama serai
    • kacau sehinggasebati. Masukkan putih telur, garam dan sedikit gula  

    Tak cuba tak tahu. Dah cuba baru tahu sedapppppp. Bye..


    12 April 2010

    Mawar Terakhir

    Salam utk semua
    Melor sangat suka akan bunga mawar. Oleh sbb itu melor tanam banyak bunga mawar konon ye nak buat koleksi, disbbkan melor ni (sifu) tak bertauliah maka pokok2 tu smua ye mati. Dgn tak disangka2 (mcm nak baca cerita la pulak) melor tgk da 1 pokok tu mcm nak berpucuk smula ingat kan dah nak jadi arwah sama mcm yg lain. Melor pun siram la gan air beras dan letak baja. Tak sangka berbunga pulak pokok tu. Sebenar ye da 2 kuntum tapi 1 dah gugur tak sempat nak ambil gambar maka tinggal lah 1. 1 pun 1 lah janji da bunga. Mari tengok mawar terakhir dari laman melor ni. (sila abaikan pemandangan belakang tu ye)

    mawar

    08 April 2010

    Betulkah???


    N3 kali ni lain sikit dari kebiasaan Dunia Cmelor. Kali ni nak cite pasal " menulis" . Tadi masa melor merayap ke rumah kawan2, maka terjumpalah benda ni. Aduh terasa ye melor. Duk dak, duk dak rasa jantung. Malu pun da klu betul la pa yg dikata. Mari kita tengok apakah benda ye.

    • Orang yang bijaksana menulis tentang ilmu
    • Orang cerdik menulis tentang peristiwa
    • Orang pandai menulis tentang 'orang lain'
    • Hanya orang bodoh menulis tentang dirinya sendiri

    Cuba kita renung dimanakah kedudukan kita ????

    07 April 2010

    Cerita Aku Dan Bunga


    Salam utk semua,

    Mari2 sapa nak beli anak bunga. Murah2 aje, beli 1 percuma 2 (wat lawak je ni bkn tul2 tau). Tanam bunga memang jadi hobi melor. Pernah terlintas dihati nak usahakan nurseri bunga tapi tak da kudrat dan keadaan tak mengizin kan. Mungkin 1 hari klu di izinkan Tuhan melor akan usahakan nurseri sendiri. Tahu tak pa melor buat klu hati dilanda gundah gelana. Selain bertafakur di atas sejadah, melor akan gi ke nurseri bunga. Bila melihat , membelek , membelai bunga2 kat situ hati melor akan rasa damai semula. So dengan bunga juga kita boleh mengubat penyakit. Betul tak kawan2. Hari ni melor da masa lebih sikit sbb anak bujang melor tido. Tak mahu buang masa melor ambil kesempatan menyemai bunga yang hampir pupus di laman rumah. Semai baru bagi hidup subur semula. Tak rugi klu kita da hobi berkebun ni. Selain dpt menyejukkan hati dan bumi boleh juga mendatang pendapatan pada kita. Melor dgn murah hati ye nak ajar cara2 tanam bunga walaupun ramai yg dah tahu (buat2 tak tau aje la ye).

    tutorial tanam bunga 1.tanah merah dan tanah hitam mesti di gaul dulu shgg sebati (cam nak buat kek la plak)

    tutorial tanam bunga2. ambil anak pokok yang nak disemai, masukkan dlm polibag @ bekas plastik

    tutorial tanam bunga3. Tada.... dah siap. Letak tempat teduh buat sementara waktu sblm di alih ke tempat yg anda suka. Jgn lupa siram gan air basuhan beras kasi dia subur. Sekian dari melor (sifu) tak bertauliah


    04 April 2010

    Mengidam Steamboat Pulak Diaaa..


    Entah kenapa tetiba je tekak rasa nak makan steamboat. Masa Cik Melor dengan famili pergi 'membeli dan membelah' barang dapur di pasaraya tadi siang, Kita sekeluarga telah mengambil kata sepakat untuk melayan rasa mengidam ni.

    Jadi kami mengoder la benda2 ni. Tapi kenapa rasa ye lain sikit dari yang kita pernah makan? Mungkin ke kerana tempat yang berlainan maka rasa ye tak sama. Megidam punya pasal tolak tepi tang rasa tu. Habis semua kita balun. Baru la rasa puas hati, bunyi mcm buruk betul cara kita makan kan he..he.. he..

    cmelor-family

    Lepas makan kami sekeluarga balik. Sambil berjalan nak ke kereta sempat lagi si bapa tangkap beberapa mainan tuk anak2. Ni baru betul2 terbelah poket di buat ye. Masa kita kecik2 dulu takde la nak dapat mainan mcm2 gitu. Kalau ada pun mainan yang free je. Beruntung juga  budak-budak sekarang ni. Bukan main lagi hepi anak-anak kita.

    cmelor-family

    02 April 2010

    Rindu Akan Keindahan Mu

    sumber google

    Cantik tak? Inilah salah 1 impian Cik Melor yg masih belum mejadi kenyataan. Kita memang dan amat menyukai rumah kampung dengan dilatari pemandangan berbukit dan dihiasi pepohonan yang menghija. Ditambah pula dengan deruan air sungai yang mengalir tenang . Ah............ alangkah indah ye. Tetiba je teringatkan kampung halaman yang dah lama ditinggalkan. 

    Dulu kita kurang menghargai keindahan kampung halaman sendiri. Ya la masa tu kita masih lagi muda belum tahu lagi nilai sentimental. Jiwa hanya tahu nak bergembira aje.   Dlm kepala otak ni hanya pikir nak kerja cari duit banyak-banyak. Disebabkan niat itulah  tercampaknya kita di kotaraya ini, Jauh dari kampung halaman dan keluarga.

    Bila usia meniti senja barulah kita terasa kesan ye.  Bila langkah dah tak segagah dulu. Dunia KL dah jadi menboringkan. Kita tak nak cerita pasal kehidupan di KL, sebab semua orang dah tahu. Kitar nak bercerita tentang keindahan hidup di kampung. Iaitu kampung kelahiran kita. 

    Nama tempat ye... mmm.............. biarlah rahsia. Rumah bonda kita ada banyak  tingkap, bertiang tapi tak tinggi (unsur2 rumah Trengganu kata org la) maklum la arwah ayahnda berasal dari Trengganu. Laungan azan subuhnye amat mendamaikan di campur pula dgn suasana hening waktu pagi menusuk kekalbu terasa insaf seketika melor rasakan.

    Dihadapan rumah terdapat jalan raya yang luas. Bila memandu diwaktu pagi akan dapat melihat view yg amat cantik iaitu terbentangnya bukit bukau yg menghijau kebiruan dgn dikelilingi kabus, udara ketika itu amat la nyaman, sejuk, tenang aje best tau. Seolah- olah kita memandu menuju kebukit tu. Kita dari dulu suka melihat dan tak pernah jemu untuk melihat.

    Halaman rumah yang luas dipenuhi bunga-bungaan kesukaan kita. Di bahagian belakangnya pula terdapat berjenis pokok buah-buahan. Ada durian, langsat, ciku, pisang cempedak, rambutan dan banyak lagi. Tak lupa juaga pokok ulam-ulaman segar kegemaran.

    Tanahnya yang subur. Ibarat kata tak perlu susah-susah nak menyemai, baling saja ke tanah pasti tumbuh subur benih itu. Paling kita rindu, sebatang sungai yang mengalir dari bukit bukau di belakang rumah menjadi tempat permainan kami adik beradik ketika dulu.

    Menauk anak-anak ikan, udang, siput, kadang-kadang mencari rebung untuk dimasak. Ahhh... sedapnya rasa rebung buluh minyak segar dimasak lemak putih digandingkan dengan ikan goreng dan sambal belacan.

    Berkelah pula ramai-ramai ditebing sungai. Kenyang makan, kembali lagi ke dalam air main sampai matahari tegak kat atas kepala. Main kelembong itik, terjunan tarzan hahahha seronoknya bila di ingat balik.

    Paling tak best, balik  rumah ayahnda dah menunggu dengan rotan di tangan. Nasib la sapa yang kena he!! he!!!.

    Oh........ seronok ye bila dikenang-kenang. Terasa ingin kembali kewaktu itu. Sayang sekali anak-anak kita tak dapat merasa pengalaman indah dan seronok waktu kecil kita. Dunia anak-anak kita hanyalah hanya dalam rumah. 

    Kini rumah bonda terbiar sepi dan usang, tiada lagi seri seperti dulu. Andainya diberi peluang, ingin kita kembali ke desa itu untuk menghabiskan sisa2 kehidupan. Tapi rasa ye tak mungkin hmmm. Bye