Friday, April 30, 2010

Ikan Selar Masak Kicap


Salam utk semua
Menu tengahari melor sekeluarga hari ni ialah ikan selar masak kicap. Biasa lah melor bila masak resepi ye mesti yg simple2 aje. Walau pun simple tapi terangkat bila makan gan nasi panas2 .

Bahan-bahan:

2 ekor ikan selar
2 ulas bawang merah*
1 ulas bawang putih*
1 potong halia*
5 biji cili kering*
sedikit rempah kasar - cengkih, kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga
Kicap manis
air asam jawa
sedikit air kosong
Bawang besar di potong bulat (hiasan)
cili merah @ cili padi (hiasan)
sedikit Garam dan gula (Klu suka )

Cara memasak:

Ikan di gaul dgn garam dan kunyit. Lepas tu di goreng. Bila masak angkat dan ketepikan. Kisar bhn yg bertanda *. Panaskan minyak pabila minyak panas tumis rempah kasar dulu diikuti bahan yng dikisar tumis hingga naik minyak. Masukkan kicap, air asam jawa, sedikit air kosong, dan cili padi. Seimbangkan rasa ye. Masak hingga mendidih dan akhir sekali masukkan bawang besar. Dah pun siap.

Wednesday, April 28, 2010

Macam-Macam Gila

Salam utk semua

Pernah kah anda dilanda kegilaan. Tak kiralah gila sdikit @ kegilaan tahap gaban (melampau la tu). Melor da byk kegilaan cth ye bunga, perhiasan rumah dan diri, jahitan, makan, jalan, berborak, kumpul brg2 dll. Mcm2 gila la kata org. Melor selalu dilanda gila tahap gaban le klu tengok kain cantik2 palagi klu harga ye runtuh pula. Disbbkan itu lah maka terbentuklah timbunan koleksi kain cotton yg blm disentuh2 oleh tangan tak berapa ajaib melor ni hi..hi..hi... . Tu baru kain cotton lum lagi kain pasang yg entah bla nak jadi baju. Aku pun tak tahu.


Sebahagian dari koleksi cotton ku

Tuesday, April 27, 2010

Bunga Kekwa @ Chrysanthenum


Salam utk semua
Lagi cerita bunga yg da dilaman ciput rumah melor. Kali ni melor nak berkongsi ttg bunga kekwa. Suka betul hati melor bila melihat warna kuning bunga kekwa ni. Sejuk & tenang rasa hati. Pokok Bunga Kekwa (bahasa Inggeris: Chrysanthemum) ialah satu genus yg tdiri drp kira2 30 spesies tumbuhan bbunga saka di bwh famili Asteraceae. Pokok ini berasal dr Asia & Eropah timur laut.

Spesies2 Chrysanthemum adalah tumbuhan saka herba yang tumbuh setinggi 50-150 cm. Daunnya bbtk cuping & bunganya besar serta bwarna putih, kuning, @ merah jambu dlm spesies liar. Spesies2 ini juga dipergunakan oleh larva-larva sebilangan spesies Lepidoptera utk makanan tumbuhan -

Sejarah bunga kekwa pula
Pokok bunga kekwa ditanam di China sbgi pokok herba sejak abad ke-15 SM lagi. Nama Chu-Hsien, sebuah kota China yg kuno, bmaksud "kota bunga kekwa". Bunga ini diperkenalkan ke Jepun mungkin pd abad ke-8, & Maharaja Jepun mgiktirafkan bunga ini sbgi mohornya. Tdpt juga "Perayaan Kebahagian" di Jepun yg meraikan bunga ini.

Bunga kekwa dibawa ke Dunia Barat pada abad ke-17. Bunga ini dinamakan oleh Carolus Linnaeus drp awalan bahasa Greek, chrys-, yg bmaksud "keemasan" (warna bunga2 yg asal), & -anthemon yg bmaksud "bunga".

Bunga kekwa juga digunakan sbgai lambang utk bunga November.

Penggunaan sbgai hiasan
Bunga2 kekwa yg moden jauh lebih menonjol bbanding saudara2 liarnya. Bunga2 ini mpunyai bbagai2 bentuk yg mrupakan bunga daisi, phiasan, pom-pom & butang. Genus ini mgandungi byk kacukan & beribu2 kultivar yg diperkembangkan utk tujuan hortikultur. Selain drp kuning tradisi, warna2 yg lain juga blh didpti, spt putih, unggu & merah. Kacukan yg paling penting ialah Chrysanthemum ? morifolium (syn. C. ? grandiflorum) yg diterbitkan terutamanya drp C. indicum, ttp juga mlibatkan spesies2 yg lain.

Daun2 pokok bunga kekwa juga kelihatan seakan2 rumpai mugwort, saudara rapatnya (shgg rumpai ini kekadang digelarkan 'pokok bunga kekwa liar') & oleh itu, tidak amat digemari oleh pekebun profesional. Dlm sbilangan negara d Eropah & Jepun, bunga kekwa mlambangkan kematian & hanya dgunakan utk upacara pgebumian @ kubur. Di Amerika Syarikat, bunga ini biasanya diperlihatkan dgn positif & riang.

Penggunaan utk masak2
Bunga2 kekwa sering kalinya dimasak dgn air utk menghasilkan apa yg digelarkan sbgai "teh bunga kekwa" (菊花茶, pinyin: j? huā ch?, dlm bahasa Cina), sejenis minuman manis, di dlm sebilangan kaw Asia. Teh bunga kekwa mpunyai byk kegunaan perubatan, tmasuk pemulihan drp demam selesema.

Bbrp spesies Chrysanthemum coronarium (bahasa Inggeris: Garland Chrysanthemum) tlh ditanam secara pdagangan di Asia Timur sbgai sayur-sayuran daun yg dikenali sbgai tung ho (bahasa Cina: 茼蒿; pinyin: t?ghāo) atau shungiku (bahasa Jepun: 春菊[シュンギク]).

Di China, daun2 kekwa dimasak secara mudah dgn bawang putih & cili kering. Sayur kekwa yg tlh dimasak mpunyai warna yg tua, tekstur yg padat & mcm2 lagi la. Pjg tul n3 kali ni.

Info dr abg google

Monday, April 26, 2010

Masak Siput Sedut Cara Mak Kita


Salam semua ...dah lama mencari siput ni utk dimasak lemak cara mak kita. Semlm baru jumpa pa lagi terus je la melor sambar. Mana tak ye 1 je yg tinggal. Klu kat tempat melor siput sedut ye bulat2. Kat Kl ni mana nak cari siput sedut gitu dpt siput belitong pun jadilah. Janji dpt di sedut srupp,.......srupp ....... gitu kan best. Bukan tak de kat kedai yg siap masak tapi semua ye dimasak lemak cili padi campur dgn btg keladi. Melor nak makan cara mak melor masak nak buat camana ragam org mengidam kan, layan je la ye. Ni nak bagi resepi dia. Ok murid2 semua dah sedia dgn pen dan kertas. Jom kita menyalin.

Bahan2 ye:

1. Siput sedut @ belitong (bhn penting ni)
2. bawang merah*
3. bawang putih*
4. Lengkuas*
5. kunyit hidup*
6. cili padi*
7. ketumbar digoreng*
8. kelapa goreng*
9. daun kadok & daun limau purut
10. santan
11. asam keping, gula, garam

Cara ye:

Blender semua bhn bertanda*. Masukkan daun kadok, daun limau purut, santan, asam keping & bhn diblender tadi kedlm periuk. Masak lah hgg mengelegak. Jgn lupa masukkan garam dan gula. Akhir sekali masuk siput. Ok dah siap pun. Senang je kan resepi dia.

Saturday, April 24, 2010

Handmade Bedung Dan Barut


Salam utk semua
Tak lama lagi melor akan menyambut baby baru. Jadi melor jahit beberapa persiapan baby sendiri. Melor rasa happy & seronok bila tgk anak memakai hasil tangan sendiri. Buat permulaan ye melor jahitkan bedung & barut baby buat tambah2 mana yg patut. Sbb baby baru melor mungkin girl jadi kena la da pink2 sikit. Dan inilah hasil ye.


barut bayiBarut

barut bayiBedung


Wednesday, April 21, 2010

Mawar Baru

Salam utk semua
Happy betul hati melor. Nak tahu kenapa? sebab da mawar baru di laman melor. Cantik kan.


Tuesday, April 20, 2010

Bukan Didera Cuma Nak Tolong






Padang rumput ku siap dimesin

Salam utk semua
Melor ni kan tak habis2 dgn cerita anak2. Macam la melor sorang yg da anak. Pa nak buat itulah dunia melor tanpa anak sunyilah hidup melor. N3 semlm cite pasal anak dara melor masuk dapur. Hari ni pulak melor nak tunjuk gambar betapa rajin ye anak bujang melor mengemas laman. Maaf ye ini bukan mendera cuma nak tolong. Ni calon menantu pilihan, rugi klu terlepas. Cepat2 hantar borang klu da rasa berkenan he... he... he... Klulah sampai ke besar anak2 melor bersikap ringan tulang mcm ni kan bagus. Sejuk perut melor mengandung. Adakah anak2 kita akan kekal bersikap gini sampai ke tua?


Monday, April 19, 2010

Melentur Buluh Biarlah Dari Rebungnya


Anak2 melor amat mengemari dadih. So semalam da masa free jadi melor masakkan dadih utk anak2 dan utk diberi pada kawan2 anak melor. Anak dara melor dgn rela hati ye nak membantu mentang2 la dadih tu kegemaran ye. Tapi kan belum sempat bagi kawan2 habis semua dibalun kakak dan adik.

Bhn utk buat dadih

dadih siap bancuh



Tadaa....... dah siap. Happy betul kakak


Friday, April 16, 2010

Sabun Mandi Vs Baju Sekolah

VS




Salam utk semua
Kali ni melor nak bagi petua pula . Petua ye ialah bagaimana nak mengatasi kekotoran yg melekat kat baju sekolah anak2. (utk yg dah tahu buat2 ajelah tak tahu kasi can sama melor ok). Maklumlah anak melor baru darjah satu bukan ye tahu nak jaga baju . Ibu2 yg da anak mcm melor tak perlu risau sental aje gan sabun mandi. Pasti semua kekotoran tu akan hilang. Di sbbkan itu melor memang beli khas sabun mandi hanya utk menyental baju sekolah. Baju lain yg berbagai warna pun boleh juga tak perlu pakai peluntur. Pakaian kita lebih selamat. Terutama pakaian yg terkena darah amatlah berkesan. Tak percaya? cubalah sendiri dan lihatlah hasil ye.


Wednesday, April 14, 2010

Masak Lemak Labu Kuning


Salam semua..... menu tengahari melor hari ni ialah masak lemak labu kuning. Menu ringkas aje. Saja je nak kongsi gan kawan2 koleksi resepi melor. Salah satu dari hobi melor jugak ni. Gini cara nak buat ye.

Bahan-bahan:

1 biji labu kuning - potong dadu @ ikut suka tukang masak
4 ulas bawang merah - tumbuk
1 batang serai - ketuk
1 biji telur putih @ ikan bilis
350 ml santan
garam & gula secukup rasa
sedikit air

Cara membuat:

~ rebus labu dgn sedikit air.
~ masukkan santan dan bahan2 yg ditumbuk bersama serai.
~ kacau sehingga sebati. Masukkan putih telur, garam dan sedikit gula.

Monday, April 12, 2010

Mawar Terakhir

Salam utk semua
Melor sangat suka akan bunga mawar. Oleh sbb itu melor tanam banyak bunga mawar konon ye nak buat koleksi, disbbkan melor ni (sifu) tak bertauliah maka pokok2 tu smua ye mati. Dgn tak disangka2 (mcm nak baca cerita la pulak) melor tgk da 1 pokok tu mcm nak berpucuk smula ingat kan dah nak jadi arwah sama mcm yg lain. Melor pun siram la gan air beras dan letak baja. Tak sangka berbunga pulak pokok tu. Sebenar ye da 2 kuntum tapi 1 dah gugur tak sempat nak ambil gambar maka tinggal lah 1. 1 pun 1 lah janji da bunga. Mari tengok mawar terakhir dari laman melor ni. (sila abaikan pemandangan belakang tu ye)

Thursday, April 8, 2010

Dimanakah Kedudukan Anda

Salam utk semua,
N3 kali ni lain sikit dari kebiasaan Dunia Cmelor. Kali ni nak cite pasal " menulis" . Tadi masa melor merayap ke rumah kawan2, maka terjumpalah benda ni. Aduh terasa ye melor. Duk dak, duk dak rasa jantung. Malu pun da klu betul la pa yg dikata. Mari kita tengok apakah benda ye.

  • Orang yang bijaksana menulis tentang ilmu
  • Orang cerdik menulis tentang peristiwa
  • Orang pandai menulis tentang 'orang lain'
  • Hanya orang bodoh menulis tentang dirinya sendiri
Cuba kita renung dimanakah kedudukan kita ????

Wednesday, April 7, 2010

Cerita Aku Dan Bunga


Salam utk semua,

Mari2 sapa nak beli anak bunga. Murah2 aje, beli 1 percuma 2 (wat lawak je ni bkn tul2 tau). Tanam bunga memang jadi hobi melor. Pernah terlintas dihati nak usahakan nurseri bunga tapi tak da kudrat dan keadaan tak mengizin kan. Mungkin 1 hari klu di izinkan Tuhan melor akan usahakan nurseri sendiri. Tahu tak pa melor buat klu hati dilanda gundah gelana. Selain bertafakur di atas sejadah, melor akan gi ke nurseri bunga. Bila melihat , membelek , membelai bunga2 kat situ hati melor akan rasa damai semula. So dengan bunga juga kita boleh mengubat penyakit. Betul tak kawan2. Hari ni melor da masa lebih sikit sbb anak bujang melor tido. Tak mahu buang masa melor ambil kesempatan menyemai bunga yang hampir pupus di laman rumah. Semai baru bagi hidup subur semula. Tak rugi klu kita da hobi berkebun ni. Selain dpt menyejukkan hati dan bumi boleh juga mendatang pendapatan pada kita. Melor dgn murah hati ye nak ajar cara2 tanam bunga walaupun ramai yg dah tahu (buat2 tak tau aje la ye).

1.tanah merah dan tanah hitam mesti di gaul dulu shgg sebati (cam nak buat kek la plak)

2. ambil anak pokok yang nak disemai, masukkan dlm polibag @ bekas plastik

3. Tada.... dah siap. Letak tempat teduh buat sementara waktu sblm di alih ke tempat yg anda suka. Jgn lupa siram gan air basuhan beras kasi dia subur. Sekian dari melor (sifu) tak bertauliah


Sunday, April 4, 2010

Tetiba Aku Terasa


Salam tuk smua

Entah kenapa tetiba je tekak rasa nak makan benda kat bawah ni. (lihat gambar ). Jadi masa gi 'membeli dan membelah' barang dapur kat pasaraya tadi siang, melor sekeluarga telah mengambil kata sepakat untuk melayan rasa mengidam ni. So kami mengoder la benda2 ni. Tapi kenapa rasa ye lain sikit dari yang melor pernah makan? Mungkin ke kerana tempat yang berlainan maka rasa ye tak sama. Megidam punya pasal tolak tepi tang rasa tu. Habis smua melor balun. Baru la rasa puas hati, bunyi mcm buruk tul melor makan kan he..he.. he..

steambot

Lepas makan kami sekeluarga balik. Sambil berjalan nak ke kereta sempat lagi si bapa tangkap beberapa mainan tuk anak2. Ni baru betul2 terbelah poket di buat ye. Masa melor kecik2 dulu takde la nak dapat mainan mcm2 gitu. Kalau da pun mainan yang free je. Beruntung juga lah budak2 sekarang ni ye. Bukan main lagi hepi anak2 melor.

mainan baru

Friday, April 2, 2010

Rindu Akan Keindahan Mu

sumber google

Cantik tak? Inilah salah 1 impian melor yg masih blm mjadi kenyataan. Melor memang & amat menyukai rumah kampung dgn dilatari pemandangan berbukit dan dihiasi dgn pepohonan yg menghijau, ditambah pula dgn deruan air sungai yang mengalir tenang . Ah............ alangkah indah ye. Tetiba je teringatkan kampung halaman yg dah lama ditinggalkan. Dulu melor kurang menghargai keindahan kampung halaman sendiri. Ya la masa tu melor masih lagi muda blm tahu lagi nilai sentimental. Jiwa hanya tahu nak bergembira aje. Dlm kepala otak ni hanya pikir nak kerja cari duit byk2 & oleh krn niat itulah maka tercampaklah melor di kotaraya ini, jauh dr kampung halaman & sanak saudara. Bila dah tua2 gini barulah melor terasa kesan ye. Apa tak ye langkah dah tak segagah dulu. Dunia KL dah jadi menboringkan. Melor x nak cerita pasal kehidupan di KL ni sbb smua orang dah tahu. Melor nak bercerita ttg keindahan hidup di kampung. Iaitu kampung kelahiran melor. Nama tempat ye... mmm.............. biarlah rahsia. Rumah bonda melor da byk tingkap, btiang tapi tak tinggi (unsur2 rumah Trengganu kata org la) maklum la arwah ayahnda berasal dr Trengganu. Laungan azan subuh ye amat mendamaikan di campur pula dgn suasana hening waktu pagi menusuk kekalbu terasa insaf seketika melor rasakan. Dihadapan rumah terdpt jalan raya yang luas & skiranya kita memandu diwaktu pagi akan dpt la kita melihat view yg amat cantik iaitu terbentang ye bukit bukau yg menghijau kebiruan dgn dikelilingi kabus, udara ketika itu amat la nyaman, sejuk, tenang aje best tau, seolah- olah kita memandu menuju kebukit tu. Melor dr dulu suka melihat ye dan tak pernah jemu tuk melihat. Halaman rumah yg luas dipenuhi bunga-bungaan yg menjadi kesukaan melor. Di bahagian blkg ye pula terdpt berjenis pokok buah-buahan. Da durian, langsat, ciku, pisang cempedak dll. Tak lupa gak pokok ulam-ulaman segar kegemaran melor. Tanah ye tak la luas tapi ckp la tuk berkebun. Akhir sekali terdpt sebtg sungai yg air ye mengalir dari bukit bukau di belakang rumah , sejuk & mendamaikan di situ lah tempat permainan melor ketika kecil. Menangkap anak2 ikan, udang, siput, kadang 2 mencari rebung utk dimasak. Sedap tau rebung buluh minyak segar bila dimasak lemak putih digandingkan gan ikan goreng dan sambal belacan, berkelah pula ramai2 ditebing sungai. Lps mkn kembali lagi dlm air main sampai matahari tegak kat atas kepala. Balik je ke rumah ayahnda dah menunggu dgn rotan ditangan. Nasib la sapa yg kena he!! he!!! Oh........ seronok ye bila dikenangkan kembali. Terasa ingin kembali kewaktu itu. Sayang sekali anak2 melor tak dpt merasa pengalaman indah & seronok itu. Dunia anak2 melor hanya lah dlm rumah. Kini rumah bonda tu terbiar gersang & tiada lagi seri seperti dulu. Andai nya melor diberi peluang ingin melor kembali ke desa itu utk menghabiskan sisa2 kehidupan. Tapi rasa ye tak mungkin.